Work-life balance
Putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?
A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.
Un echilibru nesănătos dintre viața profesională și viața privată apare atunci când munca devine copleșitoare și are prioritate față de viața personală, ceea ce duce la consecințe negative pentru bunăstarea unei persoane.
Conceptul work-life-balance se referă la menținerea unei relații armonioase între muncă și viața personală și este mai mult decât un cuvânt la modă, deoarece are consecințe reale asupra sănătății fizice și mintale, a performanței la locul de muncă și a relațiilor noastre personale.
Semne ale unei dinamici dezechilibrate dintre muncă și viața personală pot include:
1. Surmenaj constant:
Lucrezi în mod regulat ore lungi, inclusiv în weekend și sărbători, fără timp suficient pentru odihnă, relaxare sau activități personale.
2. Viața personală neglijată:
Îți sacrifici relațiile personale, hobby-urile și activitățile de petrecere a timpului liber din cauza solicitărilor excesive legate de muncă.
3. Burnout
Experimentezi epuizare fizică, mintală și emoțională din cauza stresului cronic și a presiunii legate de muncă.
4. Lipsa de îngrijire personală:
Nu acorzi prioritate activităților de îngrijire personală, cum ar fi exercițiile fizice, somnul adecvat și timpul liber, ceea ce duce la deteriorarea sănătății fizice și mintale.
5. Relații tensionate:
Întâmpini dificultăți în menținerea relațiilor sănătoase cu familia, prietenii și cei dragi din cauza angajamentelor legate de muncă.
Un bun echilibru între viața profesională și viața privată, are numeroase efecte pozitive, inclusiv reducerea stresului, un risc mai scăzut de epuizare și accentuarea stării de bine. Acest lucru aduce beneficii atât angajaților, cât și angajatorilor.
Cum să îmbunătățești echilibrul dintre viața profesională și viața privată?
Atâta timp cât ai o viață profesională, jonglarea cu cerințele carierei și vieții personale va fi probabil o provocare continuă, dar dacă poți învăța atât să stabilești limite cât și să ai grijă de tine, echilibrul dintre viața profesională și cea privată poate fi atins.
Stabilește limite
Dacă nu stabilești limite, atunci munca sau alte obligații te pot lăsa fără timp pentru activitățile și relațiile de care poți să te bucuri.
Gestionează-ți timpul
🗸 Redu sau deleagă activitățile care nu îți plac sau pe care nu le poți gestiona
🗸 Împărtășește-ți îngrijorările și încearcă să găsești soluții împreună cu angajatorul tău sau cu colegii
🗸 Organizează-ți eficient activitățile de lucru precum și sarcinile casnice. Planifică din timp activități de petrecere a timpului liber. Fă-ți o listă zilnică de lucruri de făcut acasă și la serviciu. A avea un plan te ajută să-ți menții concentrarea. Când nu ai un plan, este ușor să fii absorbit de planurile și prioritățile celorlalți.
Învață să spui nu
Fie că este un coleg care îți cere să conduci un proiect suplimentar sau profesorul copilului tău îți cere să organizezi o activitate la clasă, reține că este în regulă să spui cu respect nu. Când renunți la acceptarea sarcinilor din vinovăție sau dintr-un fals sentiment de obligație, vei avea mai mult timp pentru activități care sunt semnificative pentru tine.
Lasă munca la serviciu
Cu tehnologia actuală de conectare la oricine, oricând și de oriunde, s-ar putea să nu existe o graniță între serviciu și casă – cu excepția cazului în care o creezi.
🗸 Ia o decizie conștientă de a separa timpul de lucru de timpul personal.
🗸 Redu accesul la e-mail. Verifică-ți e-mailurile de cel mult trei ori pe zi – dimineața târziu, după-amiaza devreme și târziu în timpul zilei. Dacă accesezi e-mailul la prima oră dimineața, ai tendința să te concentrezi și să răspunzi la problemele altora, mai degrabă decât să fii proactiv în ceea ce privește propriile nevoi.
Profită de opțiunile tale
🗸 Întreabă-ți angajatorul despre orele flexibile, o săptămână de lucru comprimată, schimbul de locuri de muncă, telemuncă. Cu cât ai mai mult control asupra timpului tău, cu atât vei fi mai puțin stresat.
🗸 Încearcă să-ți reduci angajamentele și să minimizezi întreruperile. Majoritatea oamenilor pot menține un nivel maxim de concentrare pentru cel mult 90 de minute. După aceea, capacitatea de a reține informații scade dramatic. Când ești întrerupt în timpul unei sarcini, ai nevoie de dublarea sau triplarea timpului de lucru pentru a-ți recăpăta concentrarea deplină asupra sarcinii de lucru.
Ai grijă de tine
Un stil de viață sănătos este esențial pentru a face față stresului și pentru a atinge echilibrul dintre viața profesională și viața privată.
🗸 Menține o dietă sănătoasă. Dieta mediteraneană – care pune accent pe fructele și legumele proaspete și proteinele slabe – îmbunătățește capacitatea de a păstra cunoștințele, precum și rezistența și bunăstarea.
🗸 Dormi suficient. Lipsa somnului crește stresul. De asemenea, este important să eviți utilizarea dispozitivelor electronice chiar înainte de culcare. Lumina albastră emisă de aceste dispozitive scade nivelul de melatonină, hormonul asociat somnului.
🗸 Fă-ți timp pentru distracție și relaxare. Alocă-ți timp în fiecare zi pentru o activitate care îți place, cum ar fi practicarea yoga sau lectura. Descoperă activități pe care le poți face împreună cu partenerul, familia sau prietenii, cum ar fi drumeții, dans sau cursuri de gătit.
🗸 Consolidează-ți rețeaua de suport. Este important să ceri și să accepți ajutorul membrilor familiei, prietenilor sau colegilor de muncă pentru realizarea sarcinilor zilnice. Acceptarea ajutorului pentru activitățile cotidiene te poate elibera de sentimentul că duci singur întreaga povară și îți oferă timp și pentru tine.
Când să cauți ajutor de specialitate
Toată lumea are nevoie de ajutor din când în când. Dacă viața ta pare prea haotică pentru a fi gestionată și te simți îngrijorat tot timpul, discută cu un profesionist în sănătate mintală. Dacă angajatorul tău oferă un program de asistență pentru angajați, profită de serviciile disponibile.
Deși este posibil să fii nerăbdător ca echilibrul dintre viața profesională și viața personală să se îmbunătățească, obiceiurile tale s-au construit de-a lungul timpului și probabil că nu se vor schimba peste noapte. Crearea echilibrului dintre viața profesională și viața privată este un proces continuu pe măsură ce familia, interesele și viața profesională se schimbă. Este important să rămâi fluid, să evaluezi constant unde te afli față de obiectivele și prioritățile tale si să faci schimbările necesare pentru a te asigura că te menții pe drumul cel bun.
alte articole din blog
Contact Iași:
Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași
Contact Belcești:
com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași
Contact Timișoara:
Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș
(din 1 septembrie) Bd. Eroilor de la Tisa nr. 8, etaj 1, Timișoara, jud. Timiș