Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului ca adult

Pentru o dezvoltare armonioasă, atât fizică, cât și psiho-emoțională, orice persoană are nevoie de un spațiu potrivit și de figuri de atașament iubitoare și protective în preajmă. Fiecare dintre noi are nevoie să găsească sentimentul de “acasă “, cu nevoile de bază asigurate (hrană, odihnă, curățenie), cu sentimentul de siguranță, iubire, apartenență și acceptare, care întregesc ceea ce înseamnă “acasă“ pentru fiecare din noi.  

“Cele mai multe umbre din viața noastră apar din cauză că stăm noi înșine în calea luminii”

Ralph Waldo Emerson

În primii 7 ani de viață interiorizăm sentimentele de siguranță, iubire, acceptare și apartenență în moduri diferite, în funcție de cât și cum le-am întâlnit în familia și mediul în care ne-am dezvoltat. Unii dintre noi ne-am simțit ocrotiți, astfel încât în viața de adult avem încredere în noi și le putem oferi și celor din jur încredere. Pentru alții, experiența dezvoltării a fost mai puțin pozitivă, formându-i ca persoane care întâmpină dificultăți în a avea încredere în forțele proprii și în ceilalți, se simt nedoriți și inadecvați în majoritatea situațiilor, lipsindu-le sentimentul de siguranță și sprijin. Sunt persoane care caută refugiu în partener și job de cele mai multe ori, așteptând să găsească împlinire și siguranță. În situații si mai nefericite, aceste persoane caută refugiu în alcool, droguri, jocuri de noroc și comportament sexual promiscuu. Aceste experiențe pozitive și mai puțin pozitive din copilărie, alături de moștenirea noastră genetică duc la formarea unei părți din personalitatea noastră, “copilul interior”.

Copilul interior

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci, astfel încât, în viața adultă, când ne referim la copilul interior vorbim despre dorințe și temeri.

CE REPREZINTĂ DE FAPT COPILUL INTERIOR?

Pentru a face “copilul interior” un concept mai pe înțeles, am sa vă dau un exemplu:

Un cuplu, Maria și Tudor, sunt de 4 ani împreună. El se supără frecvent când ea nu este atentă la nevoile lui și o roagă sa-i cumpere înghețata preferată, iar Maria se întâmplă să uite. În momente de genul, Tudor trăiește experiența reeditată din copilărie când părinții îi neglijau / desconsiderau nevoile și îi reproșează Mariei ca nu se simte suficient de important pentru ea. În contextul dat, Mariei i se reeditează scenariul din copilărie, în care, era mereu criticată și când, foarte rar reușea prin ce făcea, să-și mulțumească părinții. Astfel, copilul interior al celor doi este rănit, întreținând un pattern disfuncțional în relație.

Copilul interior este prezent în absolut toate relațiile noastre (de colegialitate de la muncă sau școală, de familie, de prietenie etc.). Copilul interior este prezent și la persoanele a căror copilărie a fost echilibrată, nu doar la cei care au suferit multe traume în acea perioadă, pentru că nu există nici părinți perfecți, nici copilărie perfectă. Să alegi să ignori dorințele neîmplinite ale copilului tău interior, precum și temerile sale, poate duce la relații conflictuale, stări permanente de nemulțumire, iritabilitate și chiar patologii psihiatrice cronice.

Semnele unui Copil interior rănit

Prin prisma experienței de psihoterapeut pot concluziona că un copil interior rănit se caracterizează prin:

  • politețe excesivă
  • lipsă de asertivitate
  • procrastinare
  • toleranță la frustrare redusă
  • slab control al impulsului
  • nevoia de a face pe plac altora
  • neglijarea propriei sănătăți fizice și psihice
  • nevoia de împlinire prin ceilalți
  • sentimente de respingere și inadecvare
  • teama persistentă de “nu pot”
  • diferite tipuri de adicții: alcool, droguri, sex, muncă
  • incapacitatea de a ieși din relații nesatisfăcătoare

VINDECAREA COPILULUI INTERIOR

Este foarte important să ne vindecăm copilul interior care există în fiecare dintre noi pentru:

  • a avea relații interpersonale calitative
  • a fi autonomi
  • a crește nivelul de satisfacție al vieții
  • a avea o stimă de sine adecvată
  • a depăși mai ușor evenimente neplăcute, chiar dureroase
  • a ne scădea anxietatea în a ne atinge obiectivele dorite
  • a avea grijă de sănătatea noastră fizică și psihică

Cum avem grijă de copilul nostru interior?

Un copil interior sănătos are nevoie să aibă dorințe împlinite și să se simtă protejat. Astfel, în a vindeca copilul interior, acționăm din două părți:
1. Protecție (noi ca adulți, alegem să vorbim despre dificultățile noastre, devenind astfel conștienți de ce anume avem nevoie, învățăm să avem grijă de copilul interior care nu a fost protejat de figurile noastre de atașament din copilărie. Prin protecție mă refer la a învăța să ne simțim în siguranță, să învățăm să ne ferim de ce poate să fie periculos, să avem un comportament care ne menține sănătoși).

2. Dorințe împlinite (atenția sporită în a fi în contact cu propriile nevoi, în a avea curaj să le cerem și să le îndeplinim cât de mult se poate. Aici e important să învățam să spunem NU altora și DA nouă).

Atât temerile formate în perioada copilăriei, cât și dorințele nesatisfăcute sunt abordări principale în psihoterapie, care conduc la îmbunătățirea calității vieții și la un copil interior sănătos, în contact cu nevoile lui și care învață să-și dezvăluie capacitățile pentru a se simți în siguranță. Pentru a începe să exersăm dezvoltarea și vindecarea unui copil interior, propun un exercițiu pe care-l folosesc frecvent în practica din cabinet.

Exercițiul constă în a face câte o provocare din următoarele comportamente pe o perioadă de o lună. Sunt vizate patru arii principale de interes pentru a stabili un echilibru în vindecarea copilului interior: corp, job/achiziții, relații, fantezie.

Corp

🌟 sari coarda
🌟 savurează un desert sau o mâncarea preferată din copilărie
🌟 dansează
🌟 dă-te în leagăn așa cum o făceai în copilărie
🌟 înscrie-te la sportul pe care doreai să-l fi făcut în copilărie

Job/achiziții

🀄 învață o limbă străină care sună amuzant
🀄 învață să joci un joc nou
🀄 recită o poezie
🀄 învață/ participă la cursuri/activități care nu au neapărat legătură cu profesia ta

Relații

👩‍👩‍👧‍👧 întâlnește-te cât mai des cu prietenii pentru o seară de jocuri (Mimă, Mafia, Activity)
👩‍👩‍👧‍👧 petrece timp cu prietenii pentru a face “nimic” împreună
👩‍👩‍👧‍👧 întâlnește-te cu familia și uitați-vă la albume foto sau înregistrări din propria copilărie (și aici perspectiva trecutului se modifică)
👩‍👩‍👧‍👧 bucură-te de o întâlnire scurtă și neplanificată în agendă, cu membrii familiei (nu-i nevoie să așteptăm Crăciunul pentru asta)

Fantezie

🔮 vizionează filmul copilăriei tale
🔮 citește o carte de care n-ai avut timp până acum
🔮 recitește povestea preferată (fii atent ce te-a atras la ea)
🔮 meditează

Este esențial să fim răbdători și blânzi cu noi înșine în acest proces. Vindecarea copilului interior nu este o cursă, ci mai degrabă o călătorie pe termen lung către autocunoaștere și vindecare. Prin această călătorie, putem redescoperi bucuria, inocența și curiozitatea pe care le-am simțit în copilărie, aducându-le în prezent și transformându-le într-o sursă de putere și înțelepciune.

Prin vindecarea copilului interior, ne oferim șansa de a trăi o viață autentică, autodeterminată și plină de fericire. Așadar, hai să ne acordăm timpul și iubirea de care avem nevoie pentru a ne conecta cu această parte a ființei noastre și pentru a aduce echilibrul și armonia în viața noastră.

Autor: Ioana Bejan – Psiholog clinician, Psihoterapeut
depresia post-partum

Depresia post-partum – ce schimbări se produc în creierul mămicilor după naștere

Nașterea unui copil poate declanșa la femei o varietate de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate, acestea putând experimenta chiar diverse tipuri de depresie. Aproximativ una din șapte femei poate dezvolta depresie postpartum (PPD). Apare cel mai frecvent în decurs de 6 săptămâni după naștere, dar simptomatologia poate începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere.

adolescentii si telefonul mobil 01

Conectarea și deconectarea la vârsta adolescenței

Conectarea este o miză importantă la vârsta adolescenței. A face parte dintr-un grup, a avea prieteni, sunt reperele etapei de vârstă, cu impact asupra stării de bine și asupra sănătății mintale.
Atunci când un adolescent are dificultăți în a-și face prieteni și preferă mediul online, părinții pot încuraja modele de conectare sănătoasă, fără telefon.

starea de bine la job, loc de munca toxic

Starea de bine la job: limite sănătoase, comunicare eficientă, când părăsești un loc de muncă toxic

Starea de bine la locul de muncă este mai mult decât o simplă absență a stresului sau a nemulțumirilor. Este un concept complex care implică un echilibru între aspectele fizice, mintale și emoționale ale experienței angajaților în mediul de lucru. O stare de bine adecvată la locul de muncă se caracterizează prin trăsături precum satisfacția, angajamentul, sănătatea mintală și fizică, relațiile pozitive și performanța ridicată. Este în strânsă conexiune cu starea de bine pe plan personal – conceptul work-life balance.

burnout ce este cauze simptome

Burnout-ul sau epuizarea emoțională

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mintală cauzată de stres excesiv și prelungit. Te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, începi să pierzi interesul și motivația care te-au determinat să preiei un anumit rol.

Psiholog, psihoterapeut și psihiatru, eu ce aleg?

Ți s-a întâmplat vreodată să te întrebi la cine să apelezi când mintea și emoțiile tale par să se afle într-un labirint fără sfârșit? Nu ești singur! Înțelegerea diferențelor dintre psiholog, psihoterapeut și psihiatru este esențială pentru a ști pe cine să alegi în funcție de nevoile tale specifice. Așa că, haide să lămurim acest puzzle împreună!

Șantajul emoțional – cum îl recunoști, cum îl combați?

Șantajul emoțional este o formă de manipulare subtilă prin intermediul căreia manipulatorul încearcă să influențeze sau să controleze persoana țintă prin presiuni psihologice și emoționale cu scopul de a o determina să acționeze într-un anumit fel, în detrimentul propriilor interese și a propriei stări de bine.
De obicei, șantajul emoțional funcționează în relațiile mai apropiate (relația părinte-copil, familie, cuplu, relații de prietenie), pentru că manipulatorul se folosește de semnificația relației și de multe ori încearcă să creeze sentimente de vinovăție (nejustificată), pentru a obține ceea ce își dorește.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș