Tulburarea afectivă bipolară

Tulburarea bipolară reprezintă o afecțiune psihică caracterizată de schimbări extreme ale dispoziției care alternează între manie/hipomanie și episoade de depresie.

Presupunând o alternanță continuă între stări emoționale diametral opuse, tulburarea afectivă bipolară poate fi dificil de înțeles și gestionat atât de către persoana diagnosticată, cât și de cei apropiați.

În acest articol vom aborda modul în care se pot manifesta simptomele tulburării afective bipolare și despre câteva modalități de gestionare a tulburării bipolare atât din perspectiva persoanei cu tulburare bipolară, cât și din perspectiva apropiaților.

Cum recunoaștem tulburarea afectivă bipolară?

👉 Episodul depresiv se caracterizează prin: dispoziţie depresivă sau pierderea interesului şi a plăcerii, timp de cel puţin 2 săptămâni.

Lista simptomelor depresive include:

  • dispoziţie depresivă cea mai mare parte a zilei: persoana are sentimente de tristețe, de vid interior sau se simte neputincioasă și lipsită de speranță, plânge mai des; în unele cazuri, mai ales la copii și adolescenți, se poate manifesta și printr-o stare de iritabilitate și nervozitate.
  • pierderea interesului şi a plăcerii pentru toate activitățile: în cea mai mare parte a zilei, aproape zilnic, persoana are un interes scăzut pentru orice formă de activitate și simte un nivel scăzut sau chiar o lipsă a plăcerii față de activitățile în care înainte îi făcea plăcere să se implice.
  • scădere sau creştere ponderală semnificativă: persoana înregistrează o scădere sau creștere semnificativă în greutate (modificări cu peste 5% a greutății corporale în decurs de o lună), apetitul față de mâncare fiind unul semnificativ scăzut sau crescut.
  • insomnie sau hipersomnie: se pot observa dereglări în ceea ce privește somnul aproape zilnic, fie că este vorba despre dificultăți de adormire, trezire pe parcursul nopții, o calitate scăzută a somnului sau somnolență excesivă.
  • agitaţie sau inhibiţie psihomotorie: aproape zilnic este vizibil din exterior un comportament de neliniște și agitație continuă, fie un comportament semnificativ încetinit față de cum este de obicei.
  • astenie sau pierderea energiei: persoana are o stare generală de slăbiciune a organismului, este obosită și lipsită de energie aproape zilnic, fără un motiv aparent.
  • sentimente de inutilitate sau vinovăție exagerată: persoana se simte inutilă, lipsită de valoare, se critică și învinovățește inclusiv pentru situații care nu se află în controlul său.
  • capacitate scăzută de concentrare sau indecizie: persoanei îi este mai dificil decât de obicei să se concentreze, să gândească rațional și să ia decizii.
  • idei suicidare (gânduri recurente de moarte): persoana are gânduri legate de sinucidere, fără un plan clar sau tentativă de suicid.

👉 Episodul maniacal se caracterizează prin: dispoziţie euforică, expansivă sau iritabilă, cu o durată de cel puţin 7 zile.

Simptome maniacale includ:

  • stimă de sine crescută: persoana are un respect de sine exagerat și o încredere nerealistă în propria capacitate, care poate duce la apariția unor idei neobișnuite.
  • scăderea nevoii fiziologice de somn: persoana se poate simți odihnită după doar 3 ore de somn. Atunci când perturbarea somnului este severă, persoana poate rezista mai multe zile fără să doarmă și nu se simte obosită.
  • logoree: persoana este mai vorbăreață decât de obicei, simte presiunea de a vorbi continuu, deseori întrerupându-i pe ceilalți, fără să își pună problema relevanței lucrurilor pe care le spun. Discursul este adesea însoțit de gesturi expansive și excesive. Dacă dispoziția este iritabilă, discursul poate fi însoțit de acuzații, comentarii ostile, izbucniri furioase, mai ales dacă este întreruptă.
  • fugă de idei: persoana are un flux abundent de gânduri dificil de urmărit, care se derulează foarte repede și au o legătură slabă între ele sau un sentiment subiect de accelerare a gândirii.
  • distractibilitate: persoana se concentrează mai greu, atenția sa fiind cu ușurință captată de stimuli neimportanți sau irelevanți din exterior, ceea ce deseori o împiedică să susțină o conversație cursivă sau să respecte instrucțiuni.
  • creșterea activității direcționate către un obiectiv și agitaţie psihomotorie: persoana are un nivel crescut de energie și poate îndeplini mai multe sarcini la locul de muncă sau la școală, are un impuls sexual crescut, dar și o agitație extremă, fiind incapabil de a sta locului. În episodul maniacal, persoana poate fi foarte sociabilă, reînnoind relații mai vechi, contactând prieteni sau chiar intrând în discuție cu persoane străine.
  • implicare excesivă în activități cu potențial ridicat de a conduce la consecințe neplăcute: se angajează în distracții foarte costisitoare, șofat imprudent, consum de alcool sau alte substanțe, jocuri de noroc, infidelitate sau întâlniri sexuale fără discernământ cu persoane necunoscute, face investiții sau cumpărături nechibzuite.

Modalități de gestionare a tulburării bipolare

Medicația

Fiind o tulburare cronică, ea se menține pe tot parcursul vieții, însă, sub tratament medicamentos, poate fi stabilizată. Cu ajutorul medicamentelor, dar și al psihoterapiei și psihoeducației, se poate duce o viață normală, ca înainte de apariția simptomelor.

Schimbarea stilului de viață

Un stil de viață echilibrat are un rol extrem de important în gestionarea simptomelor tulburării bipolare. În acest sens se recomandă:

Recunoașterea factorilor declanșatori

Detecția timpurie a factorilor declanșatori ai unui episod maniacal sau depresiv poate preveni recăderile. În acest sens, recunoașterea primelor semne în schimbarea dispoziției poate veni în ajutorul specialiștilor pentru a interveni la timp prin modificarea dozelor de tratament.

Pentru a recunoaște mai ușor semnalele de alarmă ale unui episod de manie sau depresie, se recomandă realizarea împreună cu o persoană apropiată, psihologul sau medicul curant, a unei analize a modului în care episodul maniacal, respectiv cel depresiv creează o schimbare în diferite arii ale vieții (dispoziție, atitudinea față de sine, activități uzuale, obiceiuri de somn etc.).

Controlul nivelului de stres

Stresul reprezintă un mare semnal de alarmă pentru persoanele care suferă de tulburare afectivă bipolară.

Stresul este inevitabil prezent în viața contemporană, dar intenția de a simplifica lucrurile și de a evita suprasolicitarea inutilă este necesar să devină un obicei de viață, atât pe plan personal, cât și pe plan profesional.

De asemenea, însușirea unor tehnici de gestionare a stresului, precum exercițiile de respirație profundă, practicile mindfulness, meditația sau yoga pot fi un real ajutor.

Controlul tulburării bipolare prin stil de viață

1️⃣ Stabilirea unui program regulat de somn: în funcție de organismul fiecăruia se recomandă 6-8 ore pe noapte, preferabil cu ore fixe de culcare și trezire. Programul regulat de somn este esențial în tratamentul tulburării bipolare, nopțile nedormite și oboseala fiind un posibil factor precipitant în declanșarea atât a unui episod maniacal, cât și în declanșarea unui episod depresiv.

2️⃣ Practicarea exercițiului fizic regulat: mișcarea contribuie în nenumărate moduri la menținerea sănătății fizice și psihice. Crearea unui program regulat de sport, precum și introducerea unor exerciții de respirație profundă pot contribui în mod semnificativ la prevenirea și gestionarea diferitelor simptome ale tulburării bipolare.

3️⃣ Menținerea unei alimentații sănătoase și echilibrate: pe lângă recomandarea celor trei mese pe zi, luate la ore potrivite și care să alcătuiască un echilibru în aportul de proteine, glucide, lipide, minerale și vitamine, reducerea consumului de alcool și cofeină, precum și evitarea consumului de droguri sunt la fel de importante. Evitarea alcoolului și a drogurilor este o parte importantă a recuperării în urma episoadelor de simptome maniacale, hipomaniacale sau depresive și contribuie la stabilizarea dispoziției.

afazia

Cum poți fi alături de o persoană care suferă de tulburare afectivă bipolară?

Informează-te.

Cu cât știi mai multe despre această afecțiune atât în general (simptomatologie, tratament, prognostic), cât și în modul specific în care se manifestă la persoana apropiată (simptome specifice, semnale de avertizare ale unui episod maniacal sau depresiv), cu atât mai mult poți fi de ajutor, mai ales în momente critice (de exemplu, în cazul unui episod sever).

Ascultă activ.

Uneori, cel mai bun ajutor este doar să asculți, încercând să oferi acceptare și înțelegere. Mai ales atunci când persoana vrea să îți vorbească despre dificultățile cu care se confruntă, fă un efort înspre a asculta cu atenție ce îți spune, păstrează o atitudine calmă și încearcă să eviți certurile sau subiectele care știi că îl irită sau îl frustrează pe celălalt.

Implică-te activ în tratament.

Tratamentul pentru tulburarea afectivă bipolară presupune multe ședințe de terapie și vizite la doctor. Chiar dacă nu poți însoți persoana dragă în ședințele propriu-zise, o poți conduce până la clinică și să aștepți finalizarea vizitelor. De multe ori, acest proces poate genera un nivel crescut de stres și anxietate, iar simplul fapt că ești acolo, poate fi un adevărat ajutor.

De asemenea, dacă persoana dragă este dispusă să facă acest lucru, o poți susține în procesul terapeutic oferind perspectiva ta asupra lucrurilor și încurajare înspre a menține progresele în timp.

Fă un plan.

Tulburarea bipolară are un caracter imprevizibil. Crearea unui plan de siguranță pentru cazuri de urgență poate preveni eventuale tentative de suicid în episoadele depresive sau pericolul de a scăpa de sub control în episoadele maniacale. De asemenea, puteți crea împreună și un plan pentru gestionarea schimbărilor de dispoziție și pentru asigurarea unei rutine zilnice care să includă perioadele de odihnă, mesele și alte activități de pe parcursul zilei.

Uneori, persoanele care suferă de tulburare bipolară, în episoadele maniacale, pot deveni destul de impulsive și irascibile, prin urmare, în aceste momente, pregătiți-vă pentru o oarecare ostilitate care poate apărea în respectarea planului creat. Încercați să gestionați lucrurile cu calm, răbdare și înțelegere.

Cere ajutorul atunci când devine prea mult.

Tulburarea afectivă bipolară este o afecțiune cronică, iar perioadele de prezență a simptomelor vor alterna cu cele în care simptomatologia este absentă.

Pentru a fi alături de persoana dragă, încearcă să îți păstrezi răbdarea și optimismul, iar dacă lucrurile devin prea greu de gestionat, contactează un specialist care să îți ofere suportul necesar.

În cazul în care persoana își pune siguranța sa sau a altcuiva în pericol, sună la 112.

Autor: Psih. Ioana Vatamanu – Psiholog clinician, Psihoterapeut

Ai o întrebare sau nelămurire?

Te confrunți cu tulburarea afectivă bipolară sau cunoști pe cineva în această situație și vrei să împărtășești din experiența personală?

Lasă un comentariu mai jos.

0 Comentarii

depresia post-partum

Depresia post-partum – ce schimbări se produc în creierul mămicilor după naștere

Nașterea unui copil poate declanșa la femei o varietate de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate, acestea putând experimenta chiar diverse tipuri de depresie. Aproximativ una din șapte femei poate dezvolta depresie postpartum (PPD). Apare cel mai frecvent în decurs de 6 săptămâni după naștere, dar simptomatologia poate începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere.

adolescentii si telefonul mobil 01

Conectarea și deconectarea la vârsta adolescenței

Conectarea este o miză importantă la vârsta adolescenței. A face parte dintr-un grup, a avea prieteni, sunt reperele etapei de vârstă, cu impact asupra stării de bine și asupra sănătății mintale.
Atunci când un adolescent are dificultăți în a-și face prieteni și preferă mediul online, părinții pot încuraja modele de conectare sănătoasă, fără telefon.

starea de bine la job, loc de munca toxic

Starea de bine la job: limite sănătoase, comunicare eficientă, când părăsești un loc de muncă toxic

Starea de bine la locul de muncă este mai mult decât o simplă absență a stresului sau a nemulțumirilor. Este un concept complex care implică un echilibru între aspectele fizice, mintale și emoționale ale experienței angajaților în mediul de lucru. O stare de bine adecvată la locul de muncă se caracterizează prin trăsături precum satisfacția, angajamentul, sănătatea mintală și fizică, relațiile pozitive și performanța ridicată. Este în strânsă conexiune cu starea de bine pe plan personal – conceptul work-life balance.

burnout ce este cauze simptome

Burnout-ul sau epuizarea emoțională

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mintală cauzată de stres excesiv și prelungit. Te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, începi să pierzi interesul și motivația care te-au determinat să preiei un anumit rol.

Psiholog, psihoterapeut și psihiatru, eu ce aleg?

Ți s-a întâmplat vreodată să te întrebi la cine să apelezi când mintea și emoțiile tale par să se afle într-un labirint fără sfârșit? Nu ești singur! Înțelegerea diferențelor dintre psiholog, psihoterapeut și psihiatru este esențială pentru a ști pe cine să alegi în funcție de nevoile tale specifice. Așa că, haide să lămurim acest puzzle împreună!

Șantajul emoțional – cum îl recunoști, cum îl combați?

Șantajul emoțional este o formă de manipulare subtilă prin intermediul căreia manipulatorul încearcă să influențeze sau să controleze persoana țintă prin presiuni psihologice și emoționale cu scopul de a o determina să acționeze într-un anumit fel, în detrimentul propriilor interese și a propriei stări de bine.
De obicei, șantajul emoțional funcționează în relațiile mai apropiate (relația părinte-copil, familie, cuplu, relații de prietenie), pentru că manipulatorul se folosește de semnificația relației și de multe ori încearcă să creeze sentimente de vinovăție (nejustificată), pentru a obține ceea ce își dorește.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș