TERAPIE COMPORTAMENTALĂ OFERITĂ DE PĂRINȚI

Despre Programele parentale în ADHD

Programele de formare a părinților au fost dezvoltate încă din anii 1970-1980 cu aplicativitate în tulburarea opoziționistă.

Trainingul parental comportamental (BPT), este o abordare terapeutică ce implică o pregătire a părinților de care beneficiază copiii cu tulburare de atenție, hiperactivitate (ADHD) și se bazează pe ipoteza că trainingul parental este mediator al îmbunătățirilor comportamentale ale copiilor.

🎈 În trainingul parental comportamental, părinții sunt instruiți să aplice tehnici menite să sporească comportamentele prosociale și adaptative ale copilului și să reducă comportamentele dezadaptative. În plus, acest training se concentrează pe relațiile pozitive și încurajarea comportamentului pozitiv.

🔋Ce este ADHD

Tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate, pe scurt (ADHD) este o tulburare de neurodezvoltare care provine dintr-o disfuncţie a sistemului nervos central, tulburare care afectează comportamentul. Conform Asociației Americane a Psihologilor, ADHD este cea mai comună tulburare mintală cu debut precoce care afectează copilăria cu o incidență de 6,9%-7.1% la copii și 2.5% la adulți, cu o prevalentă mai mare în rândul băieților decât a fetelor. Revizuirile literaturii de specialitate indică faptul că prevalența ADHD la nivel global este de 7,6% între 3 și 12 ani, iar 5,6% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani aveau ADHD. Prevalența ADHD la copii și adolescenți conform criteriului DSM-V este, de asemenea, mai mare decât criteriile de diagnosticare anterioare, potrivit studiilor.

Trainingul Parental Comportamental (BPT) ca program tipic de formare al părinților cu copii cu ADHD

👉🏻 Obiectivele principale ale trainingului parental comportamental sunt psihoeducația și instruirea părinților în prevenirea, gestionarea și corectarea comportamentelor problematice. Părinții învață tehnici de gestionare al comportamentului copilului, ei fiind considerați agenți ai schimbării.

Mai multe meta-analize asupra trainingului parental comportamental pentru copiii cu ADHD au arătat dimensiuni de efect medii până la mari. Trainingul parental comportamental își propune să crească comportamentele pozitive și să inhibe comportamentele negative, să îmbunătățească gestionarea afectului, să reducă stresul părintesc și să sporească auto-eficacitatea părintească. Părinții sunt instruiți să modifice antecedentele de mediu și consecințele (de exemplu, recompense pozitive pentru comportamentul așteptat).

🙌🏻Comportamentele pozitive ale părinților constau în laudă, încurajare, comunicare eficientă, în timp ce comportamentele negative ale părinților sunt descrise ca un stil parental autoritar, critici verbale, pedepse corporale, lipsa de implicare. Esențial pentru un comportament parental pozitiv este gestionarea eficientă a afectelor parentale, care este adesea o țintă specifică a trainingul parental comportamental. 🙌🏻Părinții sunt învățați să exprime emoții pozitive (de exemplu, dragoste, afecțiune și căldură) și să inhibe expresia emoțiilor negative (de exemplu, furie, frustrare și iritabilitate) atunci când își depășesc resursele.

În cadrul terapiei apare schimbarea echilibrului,🙌🏻 părinții sunt învățați sa ignore comportamentele rele și să-și îndrepte atenția asupra lucrurilor pe care copilul le face corect pentru a întări acele comportamente pozitive. Comportamentul copilului se poate agrava înainte de a se îmbunătăți. Psihologii numesc acest fenomen o „explozie de dispariție” și în general nu durează mult.

Literatura de specialitate relevă faptul că trainingul parental comportamental are o influență mai mare asupra copiilor în categoria de vârsta <12 ani comparativ cu copiii mai mari.

Experții recomandă ca specialiștii să propună părinților copiilor mai mici de 12 ani formare în terapia comportamentală (programe parentale).

👉🏻 Terapia comportamentală în ADHD este cea mai eficientă la copiii mici atunci când este oferită de părinți.👈🏻

➕➕➕Când părinții sunt instruiți în programele parentale, ei învață abilități și strategii pentru a-și ajuta copilul cu ADHD să reușească la școală, acasă și în relații. Abilitățile pe care copiii le învață pentru a răspunde la interacțiunile cu părinții în urma programelor parentale sunt transferabile si în alte situații și medii.

Programele BPT și-au demonstrat eficacitatea în îmbunătățirea relațiilor parentale și a relației părinte-copil în rândul familiilor copiilor cu ADHD. După BPT, părinții au raportat mai puține și mai puțin severe situații problematice în special pentru temele pentru acasă, orele de masă și interacțiunile cu colegii. De asemenea, părinții au raportat o reducere semnificativă a stresului parental. În concluzie BPT oferit într-un cadru clinic din lumea reală are un impact semnificativ asupra comportamentelor copilului și reduce stresul legat de parenting-ul unui copil cu ADHD. 

Conținutul specific și durata unui program BPT pot varia în funcție de vârsta copilului, de severitatea problemelor de comportament și de preferințele părinților și ale terapeutului și trebuie menționat faptul că este un efort comun al terapeutului cu părintele.

Deși protocoalele specifice pot varia (în funcție de vârsta copilului, de severitatea problemelor și de preferințele părinților și ale terapeutului) descriu mai jos o schiță generală a unui program tipic BPT:

1

Evaluarea comportamentului copilului și a situației familiei. Aceasta etapă se referă la conceptualizarea cazului și implică interviuri, chestionare și observații pentru a identifica comportamentele specifice care trebuie abordate.

2

Stabilirea obiectivelor: obiectivele trebuie să fie clare și specifice. De exemplu ținta este să nu i se mai scadă nota la purtare la școală.

3

Psihoeducația: Părinților li se oferă informații despre natura și specificul problemelor copilului în ceea ce privește tulburarea ADHD.

4

Dezvoltarea abilităților: Părinții învață principiile și exersează o serie de abilități și tehnici parentale cum ar fi: întărirea pozitivă, comunicare eficientă, consecvență și rezolvarea de probleme. Părinții sunt învățați să exprime emoții pozitive (de exemplu, dragoste, afecțiune și căldură) și să inhibe expresia emoțiilor negative (de exemplu, furie, frustrare și iritabilitate) atunci când își depășesc resursele.

5

Aplicarea abilităților învățate în situații specifice sau jocuri de rol sub îndrumarea terapeutului

6

Efectuarea de teme pentru exersarea abilităților învățate în situații specifice

7

Monitorizarea progresului și ajustarea tehnicilor în funcție de răspunsul copilului și de nevoile familiei.

8

Oferirea de sprijin și feedback continuu pentru părinți din partea terapeutului, pe parcursul ședințelor . Sedințele sunt oportunități de a discuta despre provocările cu care se confruntă și de a primi îndrumare cu privire la modul cum le vor aborda.

9

Menținerea și generalizarea abilităților și tehnicilor învățate: părinții învață cum să mențină aceste câștiguri și să generalizeze abilitățile în alte domenii ale vieții copilului lor.

🔑 Fundament ȘTIINȚIFIC în terapia parentală a copiilor cu ADHD

Programele de formare comportamentală a părinților (BPT) se bazează pe principiile terapiei comportamentale și modificării comportamentului care au fost dezvoltate și perfecționate de mulți psihologi și cercetători de-a lungul anilor. Mai mulți psihologi și cercetători au contribuit la dezvoltarea și perfecționarea programelor BPT de-a lungul timpului. Unele figuri binecunoscute din acest domeniu includ:

  • Russell A. Barkley: A lucrat intens la programe de formare a părinților pentru copiii cu tulburare de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) ; Gerald R. Patterson care este cunoscut pentru munca sa de pionierat în trei domenii majore în psihologie: o teorie a agresiunii, forme de intervenție pentru formarea părinților și măsurarea cu metode multiple a interacțiunii familiei.
  • Robert McMahon și Rex L. Forehand au efectuat cercetări ample privind programele de formare a părinților, inclusiv cele concepute pentru a aborda problemele opoziționale la copii.
  • Alan E. Kazdin a contribuit la dezvoltarea unor programe de formare pentru managementul părinților bazate pe dovezi științifice.

💻 Trainingul Parental Comportamental pentru ADHD în mediul ONLINE – Funcționează?

🟣Programele online de parenting sunt eficiente în reducerea problemelor de comportament ale copiilor. Barierele care împiedică utilizarea serviciilor de sănătate mintală de către părinți sunt costul ședințelor, inconvenientele legate de timp sau locație, lipsa specialiștilor și stigmatizarea. O modalitate de a depăși aceste bariere este utilizarea tehnologiei, prin oferirea acestor servicii online. Avantajele acestor intervenții constau în faptul că permit accesul imediat, părinții pot pune întrebări și primesc sprijin, iar progresul lor poate fi monitorizat.

Într-un studiu pilot randomizat a fost investigată eficacitatea unui program online de formare a părinților prin comparație cu un program de formare a părinților față în față și cu un program de control cu risc de ADHD (7 familii). 🟣 Rezultatele au indicat reduceri semnificative ale simptomelor ADHD, evaluate de către mame și îmbunătățiri ale comportamentului prosocial, conform evaluării profesorilor. 🟣Rezultatele s-au menținut la 6 luni de retestare la post intervenție.

Tehnologia are potențialul de a spori accesul la tratamentele bazate pe dovezi științifice cum este trainingul parental comportamental. O meta-analiză recentă a indicat că 🟣tratamentele online pentru ADHD pot fi o opțiune viabilă, cu un efect moderat asupra deficitelor de atenție și asupra funcției sociale în comparație cu grupurile de control. De asemenea, intervențiile parentale online s-au dovedi a fi eficiente în reducerea problemele de comportament ale copiilor, cu aceeași eficacitate ca și alte intervenții care nu se bazează pe internet. De asemenea, numărul de sesiuni și nivelul de educație al părinților joacă un rol semnificativ în eficacitatea intervențiilor. În mod similar, intervențiile de parenting online care vizează problemele de comportament ale copiilor par să aibă efecte pe termen lung asupra copiilor și părinților.

✒️Academia Americană de Pediatrie recomandă trainingul parental comportamental ca prima linie de intervenție înaintea medicației pentru copiii cu ADHD între 4 și 6 ani.

Psih. Andrea Marcu

Psih. Andrea Marcu

Psiholog clinician și psihoterapeut CBT

CONCLUZII

Trainingul parental comportamental este o metodă eficientă, validată științific, care contribuie semnificativ la ameliorarea comportamentelor problematice și la îmbunătățirea relației părinte-copil în cazul ADHD. El oferă o alternativă non-farmacologică valoroasă, mai ales la vârste mici.

De asemenea, trainingul comportamental parental în ADHD oferă părinţilor şansa de a reflecta la propriile modele de parenting şi de a-şi evalua relația cu copilul.  

Psih. Andrea Marcu
Psiholog clinician și psihoterapeut CBT – Formare în psihoterapia copilului și adolescentului
Clinica Med Anima TIMIȘOARA

Bibliografie:

  1. Cunningham, C. E. (2006). COPE: Large-group, community-based, family-centered parent training. In R. A. Barkley (Ed.), Attention deficit/hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (3rd ed., pp. 480–498). New York, NY: Guilford Press.
  2. Ciesielski, H. A., Loren, R. E., & Tamm, L. (2020). Behavioral parent training for ADHD reduces situational severity of child noncompliance and related parental stress. Journal of attention disorders, 24(5), 758-767.
  3. DuPaul, G. J., Kern, L., Belk, G., Custer, B., Daffner, M., Hatfield, A., & Peek, D. (2018). Face-to-face versus online behavioral parent training for young children at risk for ADHD: treatment engagement and outcomes. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(sup1), S369-S383.

Contactează-ne pentru programare sau pentru a discuta orice alte detalii sau preocupări pe care le ai și cu care te putem ajuta:

stigma in sanatatea mintala 01

 Sănătatea mintală: stigma și drumul spre ajutor 

Conform statisticilor internaționale, mai mult de jumătate dintre persoanele care se confruntă cu tulburări psihice nu primesc sprijinul necesar. În multe cazuri, persoanele evită sau amână apelarea la un specialist din cauza temerilor legate de modul în care ar putea fi percepuți de familie, prieteni, colegi, angajatori și societate.

Rolul rețelelor sociale asupra imaginii de sine: Cum îți protejezi sănătatea mintală

Rețelele sociale funcționează mai degrabă ca o vitrină decât ca o oglindă, iar dacă alegi să-ți privești viața prin această vitrină, s-ar putea să pierzi contactul cu ce este autentic în tine. Întrebarea nu este „Cum să fiu ca ceilalți?”, ci „Cine sunt eu și ce îmi face bine, în ritmul meu, în contextul meu?”

limite sănătoase in relatii

Ce înseamnă limite sănătoase în relații și la ce ne folosesc

În orice tip de relație – fie ea de cuplu, prietenie, familie sau profesională – limitele sănătoase sunt fundamentale. Ele definesc spațiul personal, ne protejează emoțional și asigură un echilibru între nevoile proprii și cele ale celorlalți. Fără limite clare, relațiile pot deveni copleșitoare, generând frustrare, resentimente și epuizare.

Memoria+Atenția+Concentrarea=Stimulare Cognitivă Computerizată

Dacă ai început să uiți lucruri simple, îți pierzi șirul gândurilor în conversații sau te simți mai dezorganizat decât înainte, nu ești singur. Tot mai mulți oameni – indiferent de vârstă – se confruntă cu dificultăți de memorie, atenție și concentrare, uneori fără să-și dea seama cât de mult le afectează viața de zi cu zi.

imagine corporala distorsionata

Ghid de combatere a imaginii corporale negative

Imaginea corporală negativă este mai puțin despre felul în care arătăm și mai mult despre felul în care simțim și gândim despre propria persoană. Când sentimentele care predomină sunt vina, rușinea, dezgustul sau respingerea, ajungem să ne vedem corpul ca pe un inamic.

tristetea post vacanta

Tristețea de după vacanță – este depresie? ce facem cu acest sentiment?

Studiile arată că vacanțele îmbunătățesc starea de bine, cresc afectivitatea pozitivă, reduc stresul și epuizarea, însă toate aceste efecte par că se pierd în prima săptămână după ce revenim la serviciu și aproape că revenim la starea pe care am avut-o înainte de a pleca în vacanță.

compatibilitatea cu terapeutul

Când Terapia Nu Merge Cu Oricine (Sau Cu Nimeni)

Relațiile umane sunt extrem de complexe, iar terapia este, în esență, tot o relație. Nu e vina nimănui că uneori nu ne putem conecta cu un terapeut. La fel cum nu e vina noastră dacă simțim că nimeni nu ni se potrivește.

divort cu copii

Sprijinind copiii după divorț. Cum răspundem la întrebările lor despre schimbările din familie

Amintiți-vă că un copil nu renunță la părinții săi, însă el trebuie să se adapteze la schimbări copleșitoare ce rezultă din pierderea structurii lui familiale. Dacă unui adult îi este atât de greu să treacă prin acest proces gândiți-vă ce poate simți un copil care poate avea sentimente ambivalente față de părinți iar aceste trăiri îî pot întoarce viața pe dos.

terapie adolescenti cu autism

Autismul la adolescenți: Provocări specifice și cum să le faci față

Tulburarea din spectrul autismului  prezintă provocări unice atunci când trece în anii adolescenței. Adesea, din cauza semnelor omise sau a simptomelor care se suprapun cu alte afecțiuni diagnosticarea timpurie a autismului poate fi o reală provocare.

tms tratament anti fumat

STOP fumat: Tratamentul dependenței de nicotină cu TMS

TMS poate reduce dorința de a fuma prin creșterea sau scăderea activității neuronale în zonele implicate în adicții, ameliorează simptomele de sevraj, îmbunătățește controlul impulsului de a fuma.

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL 11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Bd. Eroilor de la Tisa nr. 8, etaj 1, Timișoara, jud. Timiș