Metoda Feuerstein – Cine ne învață cum să învățăm?

Încă din clasele primare, și chiar mai devreme, primim informații pe care noi ca indivizi trebuie să le asimilăm pentru a învăța cum să ne descurcăm în mod independent în viață. Cum rămâne însă cu modul în care putem să le asimilăm mai eficient, mai rapid, fără să uităm informația până a doua zi? Cine ne învață cum să învățăm?

Indiferent de vârstă, fie că vorbim despre copii care își doresc să își formeze un mod corect de a învăța, fie că vorbim despre adulți care își doresc să asimileze mai ușor informații noi, metoda Feuerstein e menită să ușureze procesul de învățare.

Mai bine mai târziu decât niciodată!

Ce este metoda Feuerstein?

Metoda Feuerstein – o metodă educațională cu vechime și cu rezultate extraordinare dovedite – este o abordare bazată pe procesele cognitive, ce se concentrează pe dezvoltarea abilității proprii de învățare.

Metoda Feuerstein îsi propune ca printr-o serie de teste și de exerciții să îți dezvolte capacitățile intelectuale pentru a-ți ușura procesul de învățare.

Cui se adresează metoda Feuerstein?

Metoda Feuerstein poate aduce beneficii oricărei persoane interesate să dobândească noi abilități de gândire, de învățare și nu numai.

De ce să apelezi la această metodă?

Metoda Feuerstein ajută copiii să se integreze în medii sociale, îi ajută să dobândească preachiziții necesare mersului la școală, le dezvoltă abilitățile sociale și îi antrenează în ceea ce înseamnă raționamente logice, atât pe cei neurotipici, cât și pe cei cu diagnostic.

În intervalul de vârstă 9-18 ani metoda îi ajută pe adolescenții și preadolescenții (cu sau fără diagnostic) să-și dezvolte relații armonioase cu familia și în medii sociale, să optimizeze modul în care gândesc și modul în care iau decizii. Un mare plus al acestei metode, mai ales la această categorie de vârstă, este creșterea stimei de sine, a încrederii și a curajului în propria persoană.

În viața de tineri adulți nu ni se spune cum ar trebui să luăm decizii, cum să punem în valoare ceea ce avem și ceea ce cunoaștem, de aceea metoda vine în ajutorul nostru și ne învață cum să rezolvăm problema, cum să ne punem întrebările corecte, cum să avem încredere că ceea ce facem și ceea ce știm să facem este bine pentru noi și le putem demonstra acest lucru și celorlalți.

Cum decurge o ședință?

În urma evaluării, după ce am stabilit care sunt necesitățile celor mici și/sau ale tale, începem terapia propriu-zisă. În cadrul terapiei, primul instrument utilizat este Organizarea punctelor, instrument ce se pretează pentru toate categoriile de vârstă. Ulterior, sunt adăugate alte instrumente menite să te dezvolte și să te ajute.

Pentru copiii cu vârste cuprinse între 5-9 ani se utilizează instrumente ce ajută la îmbunătățirea raționamentului matematic, orientării spațiale, empatie și dezvoltarea capacității de a pune întrebări.

Pentru persoanele de peste 9 ani și chiar adulte, se utilizează instrumente ce îmbunătățesc percepția analitică, relațiile cu familia și cu cei din jur, capacitatea de rezolvare a problemelor și a soluțiilor alternative.

Indiferent de vârstă, aceste instrumente pornesc subiecte de discuții și putem vedea percepția persoanelor despre viață, familie, relații, discuții ce creează apropiere și deschidere. Discuții din care învățăm că opiniile noastre contează, că oamenii pot avea păreri diferite față de noi și putem respecta și iubi oamenii, chiar dacă nu împărtășim cu toții aceeași viziune asupra lumii.

Ce materiale utilizează metoda?

În ceea ce privește resursele, metoda Feuerstein este destul de simplă utilizând conceptul de hârtie-creion. Adevărata valoare a acestei metode constă în instrumentele special concepute pentru fiecare categorie de vârsta, ce conduc către obiectivele propuse.

Feuerstein în sala de clasă

Metoda Feuerstein este utilizată în școli din întreaga lume, învățând educatorii să devină mediatori mai eficienți pentru elevii lor. Aducând beneficii atât profesorilor prin faptul că îi ajută să devină profesioniști mai buni, cât și elevilor care beneficiază de un proces de învățare mai bun și îi ajută să învețe mai ușor.

Utilizare în domeniul clinic

Metoda poate fi personalizată pentru nevoile și abilitățile tale specifice, inclusiv pentru tulburări din spectrul autism, ADHD, deficiență de vedere și orbire, leziuni cerebrale, persoane cu sindromul Down și lista continuă.

Învățarea mediată implică o puternică interacțiune dintre elev și mediator, care interpretează stimulii externi și răspunsul la acei stimuli. Metoda se concentrează pe proces, mai degrabă decât pe conținut, astfel încât, în mediul clinic, elevul învață cum să învețe. 

Mulți dintre beneficiarii metodei Feuerstein pot fi ulterior integrați în sistemul educațional de masă. Acest beneficiu trebuie menționat pentru că cei care au un grad mai mare de afectare de cele mai multe ori nu sunt integrați în sistemul tradițional, de masă. Această metodă ne ajută așadar să ne apropiem de ceea ce numim normalitate, chiar și atunci când tindem să ne simțim lipsiți de speranță.

Metoda Feuerstein – ajutor în tulburarea de spectru autist

Utilizarea acestei metode pentru tratamentul copiilor cu autism este foarte eficientă. Evaluările intensive doresc să descopere modul de gândire a persoanelor cu acest diagnostic și oferă mediatorilor o fereastră către lumea lor.

După cum știm deja, persoanele care suferă de autism sunt persoane care fac față cu greu ședințelor de terapie, pentru că de obicei evită socializarea și interacțiunea inter-umană. De multe ori, în cadrul terapiei, cea mai mare dificultate în lucrul cu persoanele cu autism sunt manifestările fiziologice involuntare (stereotipii), lucru ce se observă prima data la aceste persoane chiar de către persoanele ce nu au avut interacțiuni cu acestea. Stereotipurile sunt o provocare pentru toți terapeuții, chiar și pentru cei mai buni, pentru că aceste comportamente sunt involuntare și un refugiu pentru persoanele cu acest diagnostic, autism. Cu toate acestea, metoda Feuerstein reușește să capteze atenția și să diminueze comportamentele stereotipale, pe lângă învățarea abilităților sociale și cognitive.

Beneficii observate în urma terapiei cu metoda Feuerstein în tulburarea de spectru autist

  • 😊Diminuarea comortamentului stereotipal
  • 😊Dezvoltarea autonomiei
  • 😊Dezvoltarea independenței
  • 😊Dezvoltarea abilităților socio-emoționale
  • 😊Îmbunătățirea capacității de concentrare și a atenției
  • 😊Dezvoltarea limbajului
  • 😊Antrenarea capacității de memorare
  • 😊Creșterea capacității cognitive
  • 😊Remedierea comportamentului agresiv

Metoda Feuerstein – ajutor pentru persoanele cu Sindrom Down

Majoritatea copiilor cu Sindromul Down au o medie de probleme severe de învățare și fizice, dezvoltarea motorie și a vorbirii sunt mai lente decât în cazul celorlalți copii. Toate deficiențele prezentate anterior sunt încadrate în planul de intervenție. Învățarea mediată funcționează în cazul persoanelor cu Sindrom Down deoarece aceste persoane învață și își dezvoltă lista de beneficii prezentată mai jos. Aplicarea metodei Feuerstein la persoanele cu Sindrom Down este benefică la orice vârstă.

Persoanele cu sindrom Down sunt cunoscute ca persoane foarte sociabile și afectuoase, complimentele sau contactul fizic find pentru ei cea mai mare bucurie. Dificultățile în terapie apar din cauza problemelor de învățare și de limbaj. De aceea, metoda Feuerstein vine ca o noutate în ceea ce privește dezvoltarea abilităților de învățare și ale limbajului prin abordarea și instrumentele pe care le pune la dispoziție.

Beneficii observate la persoanele cu sindrom Down în urma terapiei cu metoda Feuerstein 

  • 😊Creșterea capacității cognitive
  • 😊Dezvoltarea autonomiei
  • 😊Dezvoltarea independenței
  • 😊Dezvoltarea abilităților socio-emoționale
  • 😊Îmbunătățirea capacității de concentrare și a atenției
  • 😊Dezvoltarea abilităților de învățare
  • 😊Dezvoltarea performanței școlare
  • 😊Dezvoltarea capacității motivației intrinseci
  • 😊Dezvoltarea limbajului
  • 😊Antrenarea capacității de memorare
  • 😊Remedierea comportamentului agresiv

Metoda Feuerstein – ajutor pentru persoanele cu leziuni cerebrale

Milioane de oameni din întreaga lume suferă de leziuni cerebrale cauzate de accidente de mașină, serviciul militar sau atacuri de cord. Pentru mulți dintre cei care se confruntă cu astfel de dificultăți, cunoașterea, interacțiunea socială și mișcarea sunt activități greu de îndeplinit.

După accidentele care produc aceste leziuni cerebrale, de cele mai multe ori persoana în cauză are foarte multe pierderi, de ordin cognitiv, limbaj, social, emoțional și fizic. Terapia după un astfel de eveniment implică multe resurse din partea persoanelor cu acest diagnostic. Aceasta presupune reabilitarea cogniției și a sistemelor cognitive, reînvățarea limbajului (dacă este cazul), chiar și memoria are de suferit, unele persoane ajungând să își uite o mare parte din viață. Metoda Feuerstein, în acest caz vine ca un exercițiu în redobândirea structurilor neuronale și a abilităților cognitive, a memoriei și a limbajului.

Cercetările recente au arătat că proprietățile regenerative ale creierului sunt remarcabile și această metodă ne oferă șansa de a ne reconstrui viața chiar și în urma leziunilor cerebrale.

Beneficii observate în urma terapiei cu metoda Feuerstein în cazul leziunilor cerebrale

  • 😊Flexibilitate cerebrală
  • 😊Reabilitare cerebrală
  • 😊Antrenarea capacității de memorare
  • 😊Creșterea capacității cognitive
  • 😊Îmbunătățirea capacității de concentrare și a atenției
  • 😊Dezvoltarea independenței

După cât timp se văd rezultatele?

Rezultatele semnificative se văd, în medie, după 6 luni de lucru cu metoda Feuerstein la o frecvență de 2 ori pe săptămână. Bineînțeles, primele schimbări apar mult mai repede, dar pentru rezultate semnificative e nevoie de timp și perseverență.

Metoda Feuerstein este o metodă care poate ajuta pe toată lumea, indiferent de nevoile fiecăruia. Fiind o metodă simplă, ajunge să fie îndrăgită imediat de către toate persoanele care o utilizează. Copiilor le place pentru că se simt ascultați, împărtășesc, observă și se distrează.

Autor: Psih. Mădălina Savin – Psiholog clinician specializat în lucrul cu copii și adolescenți

Contactează-ne pentru programare sau pentru a discuta orice alte detalii:

Stimularea Electrică Transcraniană (tDCS) la domiciliu – Oportunități și provocări în tulburările psihice la vârstnici

Stimularea Electrică Transcraniană (tDCS) reprezintă una dintre opțiunile sigure și eficiente de tratament pentru depresie, tulburări cognitive, halucinații auditive la adulții în vârstă. Posibilitatea de a stimula neuroplasticitatea prin tDCS fără efecte adverse semnificative a încurajat evaluarea eficacității tDCS pentru multe indicații clinice la adulții în vârstă cu probleme de sănătate mintală.

Diagnostic: cancer. De la negare la luptă și speranță

Diagnostic: cancer. De la negare la luptă și speranțăCancerul este una dintre cele mai răspândite boli, ajungând în zilele noastre a fi considerată o boală cronică. Este important să știm că fiecare pacient răspunde diferit la acest diagnostic, însă să primești un...

Cum să trăim cu schizofrenia

Învățând să trăim cu schizofrenia"Nu există două persoane cu schizofrenie care să fie la fel. Fiecare individ este diferit. Fiecare experiență este diferită. [...] De asemenea, nu există un mod corect sau greșit de a trăi cu schizofrenia, însă, învățând din experiența...

Intervenții în prevenția demenței

În prevenția demenței strategiile de prevenire timpurie includ factori ce țin de stilul de viață, cum ar fi: nutriția, exercițiile fizice, reducerea stresului, ameliorarea factorilor de risc vascular (cum ar fi hipertensiunea arterială și diabetul zaharat), tratamentul tulburării depresive majore și stimularea cognitivă.

stimulare cognitiva computerizata

Campanie Screening Stimulare Cognitiva – Gratuit

10 OCTOMBRIE ZIUA MONDIALĂ ASĂNĂTĂȚII MINTALEScreening gratuit pentru Stimularea Cognitivă Computerizată10 Octombrie marchează în fiecare an la nivel mondial Ziua Sănătății Mintale. Obiectivul general al Zilei Mondiale a Sănătății Mintale este de a crește gradul de...

Reabilitarea cognitivă în Schizofrenie și psihoze

Reabilitarea cognitivă în Schizofrenie și psihozeSchizofrenia este o tulburare psihiatrică cronică, devastatoare și invalidantă care afectează de obicei funcția creierului adolescenților și adulților tineri, și apare la aproximativ 1 din 100 de oameni din întreaga...

7 beneficii ale Cubului Rubik asupra sănătății mintale

7 beneficii ale Cubului Rubik asupra sănătății mintaleAdesea văzut ca o demonstrație de inteligență, Cubul Rubik uimește oamenii de zeci de ani. Ceea ce a fost cândva cea mai tare jucărie de pe piață (în 1974 când a fost inventată de Ernő Rubik) este acum o...
dependenta de droguri

Dependența de substanțe psihotrope

Consumul scăpat de sub control al substanțelor psihotrope, indiferent că vorbim aici de medicație psihiatrică sau de droguri, duce la dependență. Dependența de substanțe psihotrope reprezintă un întreg sistem de fenomene comportamentale, cognitive și fiziologice.

Tulburarea de personalitate paranoidă

Tulburarea de personalitate paranoidăTulburarea paranoidă face parte din categoria tulburărilor de personalitate. Acestea din urmă, potrivit Mayo Clinic, reprezintă un tip de tulburări mintale care au în componență un model rigid și nesănătos de gândire,...

Cum să trăiești cu tulburare de personalitate borderline

Cum să trăiești cu tulburare de personalitate borderlineStudiile arată că, în ceea ce privește această tulburare, există o predispoziție genetică și anumiți factori din mediu care conduc la apariția simptomelor. Tulburarea de personalitate borderline vine împreună cu...

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș