− TURBO BRAIN −
Antrenamentul Cognitiv la copii, cheia succesului școlar (și nu numai)
De multe ori se întâmplă să ne uităm la copii ca la niște adulți în miniatură. Pot părea așa, dar nu sunt. De fapt, creierul lor are nevoie de 25 de ani pentru a ajunge la maturitate, perioadă în care se dezvoltă constant diverse abilități.
Unele abilități ce sunt în strânsă legătură cu dezvoltarea cortexului prefrontal, așa cum sunt funcțiile executive, sunt complet dezvoltate abia la vârsta adultă, din acest motiv, copiii noștri au mare nevoie de ajutorul unui adult pentru realizarea anumitor task-uri ce au la bază dezvoltarea funcțiilor executive.
Funcțiile Executive – ce sunt și cum ne ajută?
Haideți să aflăm împreună ce reprezintă aceste funcții executive și cum putem influența dezvoltarea acestora la copiii noștri!
Funcțiile executive descriu procesele cognitive utilizate în planificarea și luarea deciziilor. În dezvoltarea acestor procese cognitive părinții și profesorii au un rol cheie în a oferi copiilor instrumentele mentale de care au nevoie pentru a achiziționa aceste skill-uri.
Funcția executivă se referă la abilitățile care ne ajută să:
✅ ne concentrăm
✅ planificăm
✅ stabilim priorități
✅ lucrăm pentru atingerea obiectivelor
✅ ne auto-reglăm comportamentele și emoțiile
✅ ne adaptăm la situații noi și neașteptate
✅ ne angajăm în gândire și planificare abstractă
Așa cum ar face un dirijor principal pentru o orchestră, funcțiile executive supraveghează și coordonează o multitudine de sarcini cognitive, comportamentale și emoționale!!!
Componentele majore ale funcțiilor executive includ:
🧠 controlul inhibitor (abilitatea de a controla impulsurile);
🧠 memoria de lucru (un tip de memorie pe termen scurt care implică stocarea și manipularea temporară a informațiilor)
🧠 flexibilitatea cognitivă sau adaptarea (abilitatea de a comuta gândirea la diferite subiecte).
Funcția executivă la copii
Dezvoltarea funcțiilor executive în copilărie reprezintă, implicit, o etapă provocatoare pentru toți cei implicați: părinți, copii și dascăli, deopotrivă. Asta pentru că, deși abilitățile noastre de funcționare executivă încep să se dezvolte în primul an de viață ele nu sunt complet dezvoltate complet până la vârsta de 25 de ani!
Ca și în cazul altor etape de dezvoltare, există o oarecare variabilitate normală în ceea ce privește timpul în care copiii dobândesc etapele dezvoltării funcțiilor executive. Fiecare dintre aceste abilități se dezvoltă în ritmuri diferite, cu ferestre de creștere și oportunități de intervenție. Este bine-cunoscut faptul că unii copii se confruntă cu provocări sau întârzieri mai mari decât cele normale legate de abilitățile lor de funcționare executivă.
😶🌫️ Pentru unii copii, problemele legate de funcția executivă se prezintă ca dificultăți în controlul impulsurilor, crize de furie și dificultăți în auto-reglarea emoțiilor.
😶🌫️ Pentru alții, provocările legate de organizarea școlii, gestionarea timpului și amintirea instrucțiunilor sunt mai accentuate.
🙆🏻♂️Adolescenții care se luptă cu dificultăți ale funcțiilor executive nu reușesc să ajungă independenți și sau să-și facă planuri pentru viitor.
Abilitățile funcției executive pot fi încurajate sau împiedicate în mod substanțial de factorii de mediu, inclusiv stresul copilăriei timpurii, structura familiei și oportunitățile educaționale. Din fericire, acest lucru înseamnă că aceste abilități sunt extrem de maleabile și susceptibile de îmbunătățire.
Intervențiile bazate pe dovezi au fost studiate riguros și au arătat că funcțiile executive ale copiilor pot fi stimulate în urma unor programe structurate educaționale, neuropsihologice și socio-emoționale.
Intervenții favorabile: antrenamentul cognitiv și activitatea fizică
Intervențiile care vizează funcțiile executive la copii au crescut exponențial în ultimii ani.
Unele dintre cele mai cunoscute intervenții sunt cele care folosesc programe computerizate, precum antrenamentul cognitiv computerizat. Aceste intervenții prietenoase cu copiii constau în antrenament intensiv (de exemplu, mai multe sesiuni pe săptămână, timp de 5 până la 15 săptămâni) ale unor funcții executive specifice, cum ar fi memoria de lucru sau controlul impulsurilor, prin jocuri și activități interactive pe computer, distractive dar în același timp eficiente.
🖐🏻 Deși intuitiv și distractiv, sistemul nostru de stimulare cognitiva asistată de computer a fost dezvoltat de neuropsihologi de-a lungul a 20 de ani de studii și cercetare, având la baza știință. Eficiența sa medicală a fost demonstrată clinic de-a lungul anilor pe mii de pacienți.
Cum influențează antrenamentul bazat pe computer din cadrul programului de antrenament cognitiv funcțiile executive și performanța academică a copiilor
Ca părinți, căutăm mereu ceea ce este mai bun pentru copiii noștri. Ne dorim ca ei să crească sănătoși, fericiți și să aibă succes. Una dintre cele mai bune modalități de a ne pregăti copiii pentru succesul viitor este să le oferim cea mai bună educație posibilă. Dar, ca în atâtea zone din lumea contemporană desfășurată în ritm rapid, high-tech, în care trăim cu toții, poate fi dificil să ținem pasul cu modul în care noile tehnologii ne schimbă metodele tradiționale de predare și dacă aceste noi instrumente fac de fapt o diferență.
Cercetările în domeniu au arătat ca antrenamentul cognitiv facilitează rezultatele învățării, funcțiile executive și rezultatele școlare ale copiilor.
Rezultatele au evidențiat o îmbunătățire clară a performanței academice a copiilor care au absolvit training-ul pe computer, ceea ce este în concordanță cu alte studii recente. Îmbunătățirile au avut loc la disciplinele legate de limbă și științe, sugerând „o contribuție semnificativă a antrenamentului cognitiv în învățarea în context școlar”.
Există o corelație directă între gradul de dezvoltare a funcțiilor executive și performanța academică. Astfel, stimularea dezvoltării funcțiilor executive la copii le crește acestora potențialul în aspecte cheie ale învățării și performanței academice, cum ar fi factorul verbal, raționamentul logic, rezolvarea de probleme, planificarea sau abilitățile legate de citit.
La Med Anima, stimularea cognitivă computerizată este oferită celor mici în programe special concepute pentru ei, în ședințe cu o durată de 15 minute, de 3 ori pe saptămână. Un pachet de antrenament cognitiv computerizat complet durează 15 săptămâni:
Sedințe Stimulare Cognitivă Computerizată pentru copii:
👉🏻 15 minute x 3 zile pe săptămână = 600 lei / lună 👈🏻
Durată recomandată: 15 săptămâni
Completează formularul pentru a fi contactat:
Alături de antrenamentul cognitiv computerizat, intervențiile care implică activitate fizică (cum ar fi exercițiile fizice aerobice sau practica yoga), precum și activitățile sportive organizate (cum ar fi fotbalul sau baschetul) și artele marțiale beneficiază de dezvoltarea abilităților executive, deoarece acestea impun copiilor să țină cont de reguli și strategii, să se adapteze flexibil la acțiunile altora și să monitorizeze propria lor performanță și comportament. Activitatea fizică este, de asemenea, esențială pentru ca sângele (și, prin urmare, oxigenul) să ajungă către creier și pentru bunăstarea emoțională, care sunt la rândul lor esențiale pentru dezvoltarea funcției executive a copiilor.
Training cognitiv în vacanță?
Cercetările arată că pregătirea cognitivă în timpul lunilor de vară poate ajuta la prevenirea așa-numitului „tobogan de vară”, un fenomen bine documentat în care elevii pierd o parte din câștigurile academice obținute în timpul anului școlar.
„Toboganul de vară” este un fenomen bine documentat care evidențiază amploarea declinului cognitiv pe care copiii îl experimentează în lunile de vară, când nu sunt angajați în activități educaționale structurate. Mai multe studii au oferit perspective valoroase asupra cât de multă pierdere de învățare are loc de obicei:
Scăderea generală a capacității de învățare
În medie, elevii pierd aproximativ una până la trei luni de învățare în timpul verii. Acest declin general este mai pronunțat la anumite materii, în special la matematică și lectură, unde elevii pierd adesea progresul pe care l-au înregistrat în timpul anului școlar.
Declinul abilităților matematice
Declinul abilităților de citire
Impact pe termen lung
Neuroștiința din spatele antrenamentului cognitiv computerizat
Antrenamentul cognitiv implică angajarea în activități care stimulează diferite aspecte ale funcției creierului, inclusiv memoria, atenția, viteza de procesare și abilitățile de rezolvare a problemelor. În timpul vacanței de vară, când presiunile academice sunt reduse, creierul copiilor este mai receptiv la învățare prin joacă și explorare. Acest lucru face ca vara să fie un moment ideal pentru ca părinții să introducă jocuri și activități cognitive care nu numai că distrează, ci și provoacă și dezvoltă mințile tinere.
Studiile în neuroștiință sugerează că în general, creierul este foarte plastic, ceea ce înseamnă că are capacitatea de a se reorganiza prin formarea de noi conexiuni neuronale. Această neuroplasticitate este deosebit de pronunțată la copii, al căror creier este încă în curs de dezvoltare. Angajându-se în activități de antrenament cognitiv, copiii pot întări aceste conexiuni, sporindu-și abilitățile cognitive și pregătindu-i pentru anul școlar viitor.
Puterea antrenamentelor cognitive
Antrenamentele cognitive computerizate sunt concepute special pentru a viza zone cheie ale funcției creierului, acestea stimulând dezvoltarea memoriei, recunoașterea modelelor, raționamentul logic și planificarea strategică putând astfel stimula semnificativ dezvoltarea cognitivă. Aceste activități nu numai că întăresc ceea ce copiii au învățat în timpul anului școlar, ci îi introduc și în noi concepte și moduri de gândire.
Aceste antrenamente sunt special concepute, având capacitatea de a face învățarea distractivă, menținând copiii implicați în timp ce aceștia își perfecționează fără să știe abilitățile cognitive critice.
Pe măsură ce copiii se întorc la școală cu abilități cognitive consolidate, ei sunt mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor academice, ceea ce poate contribui la o performanță generală mai ridicată la clasă. În plus, încurajarea dragostei pentru învățare prin activități captivante și pline de satisfacții poate insufla o pasiune pe tot parcursul vieții pentru creșterea intelectuală.
Într-o lume care apreciază din ce în ce mai mult inovația și rezolvarea problemelor, antrenamentul cognitiv nu este doar un instrument educațional, ci este o investiție în viitor. Încorporând jocuri cognitive și activități precum jocurile de matematică în rutinele lor de vară, părinții își pot ajuta copiii să construiască o bază solidă pentru succesul academic și personal.
La Med Anima, stimularea cognitivă computerizată este oferită celor mici în programe special concepute pentru ei, în ședințe cu o durată de 15 minute, de 3 ori pe saptămână. Un pachet de antrenament cognitiv computerizat complet durează15 săptămâni:
Sedințe Stimulare Cognitivă Computerizată pentru copii:
👉🏻 15 minute x 3 zile pe săptămână = 600 lei / lună 👈🏻
Durată recomandată: 15 săptămâni
Completează formularul pentru a fi contactat:
Concluzie
Prin valorificarea puterii antrenamentului cognitiv, ne putem asigura că copiii noștri nu sunt doar pregătiți pentru următorul an școlar, ci și pregătiți pentru provocările unei lumi în continuă evoluție.
Abordările de antrenament cognitiv sunt folosite ca intervenții pentru afecțiuni precum ADHD, anxietate și depresie, tulburări legate de controlul emoțiilor sau al impulsurilor la copii precum și în diverse dificultăți de învățare dar și la copiii fără dificultăți de dezvoltare, știut fiind faptul că stimularea memoriei de lucru joacă un rol vital în capacitatea unui copil sau tânăr de a învăța și are un impact asupra comportamentului lor la școală.
Bibliografie:
- Yingying Wu et all., Computer-based multiple component cognitive training in children with ADHD: a pilot study, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health volume 17, Article number: 9 (2023)
- Eugene H. Wong, et all., Improving Cognitive Abilities in School-Age Children via Computerized Cognitive Training: Examining the Effect of Extended Training Duration, Brain Sci. 2023 Dec; 13(12): 1618.
- Wiest D.J., Wong E.H., Bacon J.M., Rosales K.P., Wiest G.M. The effectiveness of computerized cognitive training on working memory in a school setting. Appl. Cogn. Psychol. 2020;34:465–471
- Gade M., Zoelch C., Seitz-Stein K. Training of visual-spatial working memory in preschool children. Adv. Cogn. Psychol. 2017;13:177
Dr. Irina Săcuiu – Medic primar psihiatru, Doctor în științe medicale
Contactează-ne pentru programare sau pentru a discuta orice alte detalii sau preocupări pe care le ai și cu care te putem ajuta:
alte articole din blog
Contact Iași:
Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași
Contact Belcești:
com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași
Contact Timișoara:
Bd. Eroilor de la Tisa nr. 8, etaj 1, Timișoara, jud. Timiș