− TURBO BRAIN −

Antrenamentul Cognitiv la copii, cheia succesului școlar (și nu numai)

De multe ori se întâmplă să ne uităm la copii ca la niște adulți în miniatură. Pot părea așa, dar nu sunt. De fapt, creierul lor are nevoie de 25 de ani pentru a ajunge la maturitate, perioadă în care se dezvoltă constant diverse abilități.

Unele abilități ce sunt în strânsă legătură cu dezvoltarea cortexului prefrontal, așa cum sunt funcțiile executive, sunt complet dezvoltate abia la vârsta adultă, din acest motiv, copiii noștri au mare nevoie de ajutorul unui adult pentru realizarea anumitor task-uri ce au la bază dezvoltarea funcțiilor executive. 

Funcțiile Executive – ce sunt și cum ne ajută?

Haideți să aflăm împreună ce reprezintă aceste funcții executive și cum putem influența dezvoltarea acestora la copiii noștri!

Funcțiile executive descriu procesele cognitive utilizate în planificarea și luarea deciziilor. În dezvoltarea acestor procese cognitive părinții și profesorii au un rol cheie în a oferi copiilor instrumentele mentale de care au nevoie pentru a achiziționa aceste skill-uri.

Funcția executivă se referă la abilitățile care ne ajută să:

✅ ne concentrăm
✅ planificăm
✅ stabilim priorități
✅ lucrăm pentru atingerea obiectivelor
✅ ne auto-reglăm comportamentele și emoțiile
✅ ne adaptăm la situații noi și neașteptate
✅ ne angajăm în gândire și planificare abstractă

Așa cum ar face un dirijor principal pentru o orchestră, funcțiile executive supraveghează și coordonează o multitudine de sarcini cognitive, comportamentale și emoționale!!!

Componentele majore ale funcțiilor executive includ:

🧠 controlul inhibitor (abilitatea de a controla impulsurile);

🧠 memoria de lucru (un tip de memorie pe termen scurt care implică stocarea și manipularea temporară a informațiilor)

🧠 flexibilitatea cognitivă sau adaptarea (abilitatea de a comuta gândirea la diferite subiecte).

ce sunt functiile cognitive

Funcția executivă la copii

Dezvoltarea funcțiilor executive în copilărie reprezintă, implicit, o etapă provocatoare pentru toți cei implicați: părinți, copii și dascăli, deopotrivă. Asta pentru că, deși abilitățile noastre de funcționare executivă încep să se dezvolte în primul an de viață ele nu sunt complet dezvoltate complet până la vârsta de 25 de ani!

Ca și în cazul altor etape de dezvoltare, există o oarecare variabilitate normală în ceea ce privește timpul în care copiii dobândesc etapele dezvoltării funcțiilor executive. Fiecare dintre aceste abilități se dezvoltă în ritmuri diferite, cu ferestre de creștere și oportunități de intervenție. Este bine-cunoscut faptul că unii copii se confruntă cu provocări sau întârzieri mai mari decât cele normale legate de abilitățile lor de funcționare executivă.

😶‍🌫️ Pentru unii copii, problemele legate de funcția executivă se prezintă ca dificultăți în controlul impulsurilor, crize de furie și dificultăți în auto-reglarea emoțiilor.

😶‍🌫️ Pentru alții, provocările legate de organizarea școlii, gestionarea timpului și amintirea instrucțiunilor sunt mai accentuate.

🙆🏻‍♂️Adolescenții care se luptă cu dificultăți ale funcțiilor executive nu reușesc să ajungă independenți și sau să-și facă planuri pentru viitor. 

tulburarea functiilor executive la copii

Abilitățile funcției executive pot fi încurajate sau împiedicate în mod substanțial de factorii de mediu, inclusiv stresul copilăriei timpurii, structura familiei și oportunitățile educaționale. Din fericire, acest lucru înseamnă că aceste abilități sunt extrem de maleabile și susceptibile de îmbunătățire.

Intervențiile bazate pe dovezi au fost studiate riguros și au arătat că funcțiile executive ale copiilor pot fi stimulate în urma unor programe structurate educaționale, neuropsihologice și socio-emoționale.

Intervenții favorabile: antrenamentul cognitiv și activitatea fizică

Intervențiile care vizează funcțiile executive la copii au crescut exponențial în ultimii ani.

Unele dintre cele mai cunoscute intervenții sunt cele care folosesc programe computerizate, precum antrenamentul cognitiv computerizat. Aceste intervenții prietenoase cu copiii constau în antrenament intensiv (de exemplu, mai multe sesiuni pe săptămână, timp de 5 până la 15 săptămâni) ale unor funcții executive specifice, cum ar fi memoria de lucru sau controlul impulsurilor, prin jocuri și activități interactive pe computer, distractive dar în același timp eficiente.

🖐🏻 Deși intuitiv și distractiv, sistemul nostru de stimulare cognitiva asistată de computer a fost dezvoltat de neuropsihologi de-a lungul a 20 de ani de studii și cercetare, având la baza știință. Eficiența sa medicală a fost demonstrată clinic de-a lungul anilor pe mii de pacienți.

 

Cum influențează antrenamentul bazat pe computer din cadrul programului de antrenament cognitiv funcțiile executive și performanța academică a copiilor

Ca părinți, căutăm mereu ceea ce este mai bun pentru copiii noștri. Ne dorim ca ei să crească sănătoși, fericiți și să aibă succes. Una dintre cele mai bune modalități de a ne pregăti copiii pentru succesul viitor este să le oferim cea mai bună educație posibilă. Dar, ca în atâtea zone din lumea contemporană desfășurată în ritm rapid, high-tech, în care trăim cu toții, poate fi dificil să ținem pasul cu modul în care noile tehnologii ne schimbă metodele tradiționale de predare și dacă aceste noi instrumente fac de fapt o diferență.

Cercetările în domeniu au arătat ca antrenamentul cognitiv facilitează rezultatele învățării, funcțiile executive și rezultatele școlare ale copiilor.

Rezultatele au evidențiat o îmbunătățire clară a performanței academice a copiilor care au absolvit training-ul pe computer, ceea ce este în concordanță cu alte studii recente. Îmbunătățirile au avut loc la disciplinele legate de limbă și științe, sugerând „o contribuție semnificativă a antrenamentului cognitiv în învățarea în context școlar”.

Există o corelație directă între gradul de dezvoltare a funcțiilor executive și performanța academică. Astfel, stimularea dezvoltării funcțiilor executive la copii le crește acestora potențialul în aspecte cheie ale învățării și performanței academice, cum ar fi factorul verbal, raționamentul logic, rezolvarea de probleme, planificarea sau abilitățile legate de citit.

La Med Anima, stimularea cognitivă computerizată este oferită celor mici în programe special concepute pentru ei, în ședințe cu o durată de 15 minute, de 3 ori pe saptămână. Un pachet de antrenament cognitiv computerizat complet durează 15 săptămâni:

Sedințe Stimulare Cognitivă Computerizată pentru copii:

👉🏻 15 minute x 3 zile pe săptămână = 600 lei / lună 👈🏻

Durată recomandată: 15 săptămâni

Completează formularul pentru a fi contactat:

Alături de antrenamentul cognitiv computerizat, intervențiile care implică activitate fizică (cum ar fi exercițiile fizice aerobice sau practica yoga), precum și activitățile sportive organizate (cum ar fi fotbalul sau baschetul) și artele marțiale beneficiază de dezvoltarea abilităților executive, deoarece acestea impun copiilor să țină cont de reguli și strategii, să se adapteze flexibil la acțiunile altora și să monitorizeze propria lor performanță și comportament. Activitatea fizică este, de asemenea, esențială pentru ca sângele (și, prin urmare, oxigenul) să ajungă către creier și pentru bunăstarea emoțională, care sunt la rândul lor esențiale pentru dezvoltarea funcției executive a copiilor.

Cu siguranță nu există o intervenție unică pentru a îmbunătăți funcțiile executive la copii. Copiii aflați în curs de dezvoltare obișnuită dar și copiii cu tulburări de neurodezvoltare, cum ar fi ADHD, tulburarea din spectrul autist sau dificultăți de învățare, pot răspunde foarte diferit la fiecare dintre aceste intervenții.

Training cognitiv în vacanță?

Cercetările arată că pregătirea cognitivă în timpul lunilor de vară poate ajuta la prevenirea așa-numitului „tobogan de vară”, un fenomen bine documentat în care elevii pierd o parte din câștigurile academice obținute în timpul anului școlar.

„Toboganul de vară” este un fenomen bine documentat care evidențiază amploarea declinului cognitiv pe care copiii îl experimentează în lunile de vară, când nu sunt angajați în activități educaționale structurate. Mai multe studii au oferit perspective valoroase asupra cât de multă pierdere de învățare are loc de obicei:

/

Scăderea generală a capacității de învățare

În medie, elevii pierd aproximativ una până la trei luni de învățare în timpul verii. Acest declin general este mai pronunțat la anumite materii, în special la matematică și lectură, unde elevii pierd adesea progresul pe care l-au înregistrat în timpul anului școlar.

Declinul abilităților matematice

Cercetările sugerează că copiii pierd aproximativ 2 luni de învățare la matematică în timpul vacanței de vară.
a

Declinul abilităților de citire

În timp ce abilitățile de citire se confruntă de obicei cu un declin mai puțin sever decât matematica, elevii pot pierde în continuare aproximativ una până la două luni de competență în citire în timpul verii.
"

Impact pe termen lung

Efectul cumulativ al pierderii învățării de vară poate fi profund. Până când elevii ajung la liceu, toboganul de vară poate reprezenta până la două treimi din diferența de performanțe dintre copii. Acest impact pe termen lung subliniază nevoia critică de intervenții eficiente de învățare de vară pentru a preveni extinderea în continuare a disparităților educaționale.
Aceste statistici subliniază importanța de a oferi copiilor oportunități de învățare de vară pentru a minimiza declinul cognitiv și a preveni disparitățile educaționale pe termen lung. Antrenamentul cognitiv computerizat poate ajuta printr-un mod distractiv și prietenos cu elevii la reducerea semnificativă a acestor pierderi ale abilităților cognitive abordând mai bine nevoile elevilor și îi poate ajuta să păstreze și să dezvolte cunoștințele pe care le-au dobândit în timpul anului școlar.

Neuroștiința din spatele antrenamentului cognitiv computerizat

Antrenamentul cognitiv implică angajarea în activități care stimulează diferite aspecte ale funcției creierului, inclusiv memoria, atenția, viteza de procesare și abilitățile de rezolvare a problemelor. În timpul vacanței de vară, când presiunile academice sunt reduse, creierul copiilor este mai receptiv la învățare prin joacă și explorare. Acest lucru face ca vara să fie un moment ideal pentru ca părinții să introducă jocuri și activități cognitive care nu numai că distrează, ci și provoacă și dezvoltă mințile tinere.

Studiile în neuroștiință sugerează că în general, creierul este foarte plastic, ceea ce înseamnă că are capacitatea de a se reorganiza prin formarea de noi conexiuni neuronale. Această neuroplasticitate este deosebit de pronunțată la copii, al căror creier este încă în curs de dezvoltare. Angajându-se în activități de antrenament cognitiv, copiii pot întări aceste conexiuni, sporindu-și abilitățile cognitive și pregătindu-i pentru anul școlar viitor.

Puterea antrenamentelor cognitive

Antrenamentele cognitive computerizate sunt concepute special pentru a viza zone cheie ale funcției creierului, acestea stimulând dezvoltarea memoriei, recunoașterea modelelor, raționamentul logic și planificarea strategică putând astfel stimula semnificativ dezvoltarea cognitivă. Aceste activități nu numai că întăresc ceea ce copiii au învățat în timpul anului școlar, ci îi introduc și în noi concepte și moduri de gândire.

Aceste antrenamente sunt special concepute, având capacitatea de a face învățarea distractivă, menținând copiii implicați în timp ce aceștia își perfecționează fără să știe abilitățile cognitive critice.

Pe măsură ce copiii se întorc la școală cu abilități cognitive consolidate, ei sunt mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor academice, ceea ce poate contribui la o performanță generală mai ridicată la clasă. În plus, încurajarea dragostei pentru învățare prin activități captivante și pline de satisfacții poate insufla o pasiune pe tot parcursul vieții pentru creșterea intelectuală.

Într-o lume care apreciază din ce în ce mai mult inovația și rezolvarea problemelor, antrenamentul cognitiv nu este doar un instrument educațional, ci este o investiție în viitor. Încorporând jocuri cognitive și activități precum jocurile de matematică în rutinele lor de vară, părinții își pot ajuta copiii să construiască o bază solidă pentru succesul academic și personal.

 

La Med Anima, stimularea cognitivă computerizată este oferită celor mici în programe special concepute pentru ei, în ședințe cu o durată de 15 minute, de 3 ori pe saptămână. Un pachet de antrenament cognitiv computerizat complet durează15 săptămâni:

Sedințe Stimulare Cognitivă Computerizată pentru copii:

👉🏻 15 minute x 3 zile pe săptămână = 600 lei / lună 👈🏻

Durată recomandată: 15 săptămâni

Completează formularul pentru a fi contactat:

Concluzie

Prin valorificarea puterii antrenamentului cognitiv, ne putem asigura că copiii noștri nu sunt doar pregătiți pentru următorul an școlar, ci și pregătiți pentru provocările unei lumi în continuă evoluție.

Abordările de antrenament cognitiv sunt folosite ca intervenții pentru afecțiuni precum ADHD, anxietate și depresie, tulburări legate de controlul emoțiilor sau al impulsurilor la copii precum și în diverse dificultăți de învățare dar și la copiii fără dificultăți de dezvoltare, știut fiind faptul că stimularea memoriei de lucru joacă un rol vital în capacitatea unui copil sau tânăr de a învăța și are un impact asupra comportamentului lor la școală.

Bibliografie:

  1. Yingying Wu et all., Computer-based multiple component cognitive training in children with ADHD: a pilot study, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health volume 17, Article number: 9 (2023)
  2. Eugene H. Wong, et all., Improving Cognitive Abilities in School-Age Children via Computerized Cognitive Training: Examining the Effect of Extended Training Duration, Brain Sci. 2023 Dec; 13(12): 1618.
  3. Wiest D.J., Wong E.H., Bacon J.M., Rosales K.P., Wiest G.M. The effectiveness of computerized cognitive training on working memory in a school setting. Appl. Cogn. Psychol. 2020;34:465–471
  4. Gade M., Zoelch C., Seitz-Stein K. Training of visual-spatial working memory in preschool children. Adv. Cogn. Psychol. 2017;13:177

Dr. Irina Săcuiu – Medic primar psihiatru, Doctor în științe medicale

Contactează-ne pentru programare sau pentru a discuta orice alte detalii sau preocupări pe care le ai și cu care te putem ajuta:

limite sănătoase in relatii

Ce înseamnă limite sănătoase în relații și la ce ne folosesc

În orice tip de relație – fie ea de cuplu, prietenie, familie sau profesională – limitele sănătoase sunt fundamentale. Ele definesc spațiul personal, ne protejează emoțional și asigură un echilibru între nevoile proprii și cele ale celorlalți. Fără limite clare, relațiile pot deveni copleșitoare, generând frustrare, resentimente și epuizare.

Memoria+Atenția+Concentrarea=Stimulare Cognitivă Computerizată

Dacă ai început să uiți lucruri simple, îți pierzi șirul gândurilor în conversații sau te simți mai dezorganizat decât înainte, nu ești singur. Tot mai mulți oameni – indiferent de vârstă – se confruntă cu dificultăți de memorie, atenție și concentrare, uneori fără să-și dea seama cât de mult le afectează viața de zi cu zi.

imagine corporala distorsionata

Ghid de combatere a imaginii corporale negative

Imaginea corporală negativă este mai puțin despre felul în care arătăm și mai mult despre felul în care simțim și gândim despre propria persoană. Când sentimentele care predomină sunt vina, rușinea, dezgustul sau respingerea, ajungem să ne vedem corpul ca pe un inamic.

tristetea post vacanta

Tristețea de după vacanță – este depresie? ce facem cu acest sentiment?

Studiile arată că vacanțele îmbunătățesc starea de bine, cresc afectivitatea pozitivă, reduc stresul și epuizarea, însă toate aceste efecte par că se pierd în prima săptămână după ce revenim la serviciu și aproape că revenim la starea pe care am avut-o înainte de a pleca în vacanță.

compatibilitatea cu terapeutul

Când Terapia Nu Merge Cu Oricine (Sau Cu Nimeni)

Relațiile umane sunt extrem de complexe, iar terapia este, în esență, tot o relație. Nu e vina nimănui că uneori nu ne putem conecta cu un terapeut. La fel cum nu e vina noastră dacă simțim că nimeni nu ni se potrivește.

divort cu copii

Sprijinind copiii după divorț. Cum răspundem la întrebările lor despre schimbările din familie

Amintiți-vă că un copil nu renunță la părinții săi, însă el trebuie să se adapteze la schimbări copleșitoare ce rezultă din pierderea structurii lui familiale. Dacă unui adult îi este atât de greu să treacă prin acest proces gândiți-vă ce poate simți un copil care poate avea sentimente ambivalente față de părinți iar aceste trăiri îî pot întoarce viața pe dos.

terapie adolescenti cu autism

Autismul la adolescenți: Provocări specifice și cum să le faci față

Tulburarea din spectrul autismului  prezintă provocări unice atunci când trece în anii adolescenței. Adesea, din cauza semnelor omise sau a simptomelor care se suprapun cu alte afecțiuni diagnosticarea timpurie a autismului poate fi o reală provocare.

tms tratament anti fumat

STOP fumat: Tratamentul dependenței de nicotină cu TMS

TMS poate reduce dorința de a fuma prin creșterea sau scăderea activității neuronale în zonele implicate în adicții, ameliorează simptomele de sevraj, îmbunătățește controlul impulsului de a fuma.

tdcs in tratamentul depresiei

tDCS în tratarea problemelor psihice și neurologice – soluție modernă și sigură

În era tehnologiei tratarea afecțiunilor psihice se face prin metode ce complimentează sau chiar înlocuiesc complet tratamentul clasic, medicamentos.

Comparatia cu ceilalti - cum sa ne oprim

Comparația cu ceilalți – normalitate, impact, efecte, soluții

Cu siguranță fiecare dintre noi am fost întrebați de către părinți despre notele obținute de colegii noștri de clasă la anumite teste sau evaluări comparativ cu ale noastre ori ni s-a atras atenția că în anumite momente eram mai puțin ascultători decât frații și surorile noastre.

Și acum, ajunși la vârsta adultă, purtăm în minte aceeași întrebare: “Sunt ceilalți mai buni decât noi?”

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL 11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Bd. Eroilor de la Tisa nr. 8, etaj 1, Timișoara, jud. Timiș