0747 202 212 ;   0332 505 114 office@medanima.ro

Stadiile dezvoltării umane

Sarcini și nevoi

Erick Erikson descrie dezvoltarea eului în relație cu mediul social al copilului, susținând o evoluție stadială, în care nivelul dezvoltării fiecărui stadiu depinde de modul de rezolvare a sarcinilor specifice stadiului anterior.

Se dezvoltă sentimentul de încredere sau neîncredere al copilului în persoana care-l îngrijește și-l ajută să se obișnuiască cu noul mediu, să-și regleze propria stare și să aibă încredere în lume și în ceilalți. Această achiziție sau lipsă va fi prezentă în adultul de mai târziu.
Pentru a trece cu bine peste această etapă, copilul are nevoie de prezența, disponibilitatea și rezonanța emoțională a părintelui/părinților, de rutină și mediu sigur astfel încât să nu trăiască sentimente de pierdere și abandon.

În această perioadă copilul achiziționează autonomia, prin explorare, experimentare și testarea propriilor limite, fiind susținut și încurajat de către părinte/părinți într-un mod cald și suplu. Dacă nu i se permite acest lucru, copilul va rămâne dependent de susținerea/ prezența părintelui în rezolvarea sarcinilor viitoare. Copilul are nevoie să știe că poate să facă anumite lucruri singur.

Perioadă în care se dezvoltă inițiativa, capacitatea de a lua decizii și dorința de a acționa. Copilul începe să devină conștient de sine. Dacă părintele îi oferă opțiuni, stabilește limite și-i dă libertate să decidă singur, copilul și adultul de mai târziu va avea o viziune pozitivă despre capacitatea sa de a urmări și a duce la sfârșit un proiect. Altfel, va dezvolta sentimente de vinovăție / rușine și incapacitate de a decide singur.

Se dezvoltă hărnicia sau sentimentul de inferioritate în relație cu sarcinile școlare și grupul de colegi. Copilul are nevoie de susținere în organizarea sarcinilor și activităților, astfel încât să se simtă sigur, capabil și valoros.

Trecerea de la copilărie spre vârsta adultă, când adolescentul își reconsolidează achizițiile anterioare, își precizează propria identitate sau o restructurează după valorile personale și idealul său de viață. El are nevoie să se simtă liber și în același timp susținut.

Se manifestă capacitatea de a dezvolta relații și comportamente bazate pe intimitate. Dacă tânărul nu are o viziune pozitivă despre sine, poate dezvolta sentimente de izolare, alienare socio-emoțională. Obiectivele acestei perioade sau sarcinile principale sunt definirea și rezolvarea conflictelor identității, capacitatea de a empatiza, stabilirea relațiilor, capacitatea de a iubi.

Se manifestă capacitatea de a crea, de a se implica productiv în proiecte, cu sentimentul eficienței și al reușitei. Dacă acest obiectiv nu este îndeplinit apare stagnarea. Sarcinile specifice sunt: manifestarea capacităților generative și regenerative, asumarea responsabilității și a independenței decizionale în plan existențial.

Reevaluându-și propria viață, adultul își regăsește propria valoare, propriul sens. Altfel, apar sentimente de disperare și lipsă de sens. Obiectivele sau sarcinile specifice acestei perioade se referă la dobândirea înțelepciunii, împăcarea cu sine, cu viața, cu ceilalți, conservarea integrității psiho–socio– spirituale.

Autor: Psih. Luminița Sârbu

Anxietatea de performanţă (4)

Anxietatea de performanţă

Anxietatea de performanţă În societatea actuală, dorința de a fi performant în diferite arii de activitate este adesea asociată cu nevoia de validare a identităţii profesionale, cu o stimă de sine înaltă şi o imagine de sine pozitivă şi stabilă. Dorinţa de fi...

Efectele pandemiei asupra sănătății mintale

Efectele pandemiei asupra sănătății mintale Încă de la începutul pandemiei generată de coronavirus, multe persoane au fost și continuă să fie afectate de acest virus respirator în mai multe arii ale vieții. Rutina zilnică a fost afectată puternic și, în unele cazuri...

Stigmatul asupra mersului la psiholog sau psihiatru: o prejudecată nocivă

Stigmatul asupra mersului la psiholog sau psihiatru: o prejudecată nocivă Sunt multe lucruri pentru care nu ne temem să apelăm la un specialist: de la realizarea ITP-ului până la consultarea unui jurist, toate acestea sunt lucruri normale. Probabil că nici nu ne-ar...

Arta de a ne recalibra viața pe timp de carantină

Arta de a ne recalibra viața pe timp de carantinăVoit sau nu, în ultima perioadă am ajuns să petrecem mai mult timp în case decât eram obișnuiți până acum. Pentru mulți dintre noi acest lucru poate deveni un factor de stres greu de gestionat. Alături de gânduri de...

Cum ne pot fi de folos emoțiile negative

Cum ne pot fi de folos emoțiile negativeRegretatul lider israelian Golda Meir a spus: „Cei care nu știu să plângă cu toată inima nu știu să râdă din toata inima.” Oamenii, indiferent de religie, naționalitate sau cultură, râd, plâng și exprimă emoții prin expresii...

Nouă semne care ar putea indica o problemă de sănătate mintală

Nouă semne care ar putea indica o problemă de sănătate mintalăCunoașteți pe cineva care pare să se lupte cu stări negative, dileme, convingeri nepotrivite? Dacă un prieten sau un membru al familiei devine copleșit de provocările vieții, are mai mereu o stare negativă,...

Mituri și realități despre somn

Mituri și realități despre somn National Sleep Foundation a stabilit 10 mituri comune despre somn și realitățile care le demontează.Somnul și calitatea somnului “beneficiază” de multe interpretări, multe dintre ele fiind false convingeri, întipărite la nivel de...

Cum facem faţă stresului – 10 strategii de coping

Cum facem faţă stresului – 10 strategii de coping –Dacă ne îngrăşăm, dormim rău, suntem tensionaţi, nu ne mai înţelegem cu partenerul, ridicăm mult prea des tonul la copii, ne-au scăzut performanţele la locul de muncă… şi lista poate continua, avem tendinţa de a ne...

Stadiile dezvoltării umane – Sarcini și nevoi

Stadiile dezvoltării umane Sarcini și nevoiErick Erikson descrie dezvoltarea eului în relație cu mediul social al copilului, susținând o evoluție stadială, în care nivelul dezvoltării fiecărui stadiu depinde de modul de rezolvare a sarcinilor specifice stadiului...

Prevenția Demenței Alzheimer prin alimentație corectă.

Prevenția Demenței Alzheimer prin alimentație corectă. Vârsta și genetica sunt factori asupra cărora nu se poate interveni, însă în cazul hipertensiunii arteriale necontrolate, diabetului zaharat, alimentelor grase care cauzează obezitate și a lipsei exercițiilor...

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Social Media: