Stadiile dezvoltării umane

Sarcini și nevoi

Erick Erikson descrie dezvoltarea eului în relație cu mediul social al copilului, susținând o evoluție stadială, în care nivelul dezvoltării fiecărui stadiu depinde de modul de rezolvare a sarcinilor specifice stadiului anterior.

Se dezvoltă sentimentul de încredere sau neîncredere al copilului în persoana care-l îngrijește și-l ajută să se obișnuiască cu noul mediu, să-și regleze propria stare și să aibă încredere în lume și în ceilalți. Această achiziție sau lipsă va fi prezentă în adultul de mai târziu.
Pentru a trece cu bine peste această etapă, copilul are nevoie de prezența, disponibilitatea și rezonanța emoțională a părintelui/părinților, de rutină și mediu sigur astfel încât să nu trăiască sentimente de pierdere și abandon.

În această perioadă copilul achiziționează autonomia, prin explorare, experimentare și testarea propriilor limite, fiind susținut și încurajat de către părinte/părinți într-un mod cald și suplu. Dacă nu i se permite acest lucru, copilul va rămâne dependent de susținerea/ prezența părintelui în rezolvarea sarcinilor viitoare. Copilul are nevoie să știe că poate să facă anumite lucruri singur.

Perioadă în care se dezvoltă inițiativa, capacitatea de a lua decizii și dorința de a acționa. Copilul începe să devină conștient de sine. Dacă părintele îi oferă opțiuni, stabilește limite și-i dă libertate să decidă singur, copilul și adultul de mai târziu va avea o viziune pozitivă despre capacitatea sa de a urmări și a duce la sfârșit un proiect. Altfel, va dezvolta sentimente de vinovăție / rușine și incapacitate de a decide singur.

Se dezvoltă hărnicia sau sentimentul de inferioritate în relație cu sarcinile școlare și grupul de colegi. Copilul are nevoie de susținere în organizarea sarcinilor și activităților, astfel încât să se simtă sigur, capabil și valoros.

Trecerea de la copilărie spre vârsta adultă, când adolescentul își reconsolidează achizițiile anterioare, își precizează propria identitate sau o restructurează după valorile personale și idealul său de viață. El are nevoie să se simtă liber și în același timp susținut.

Se manifestă capacitatea de a dezvolta relații și comportamente bazate pe intimitate. Dacă tânărul nu are o viziune pozitivă despre sine, poate dezvolta sentimente de izolare, alienare socio-emoțională. Obiectivele acestei perioade sau sarcinile principale sunt definirea și rezolvarea conflictelor identității, capacitatea de a empatiza, stabilirea relațiilor, capacitatea de a iubi.

Se manifestă capacitatea de a crea, de a se implica productiv în proiecte, cu sentimentul eficienței și al reușitei. Dacă acest obiectiv nu este îndeplinit apare stagnarea. Sarcinile specifice sunt: manifestarea capacităților generative și regenerative, asumarea responsabilității și a independenței decizionale în plan existențial.

Reevaluându-și propria viață, adultul își regăsește propria valoare, propriul sens. Altfel, apar sentimente de disperare și lipsă de sens. Obiectivele sau sarcinile specifice acestei perioade se referă la dobândirea înțelepciunii, împăcarea cu sine, cu viața, cu ceilalți, conservarea integrității psiho–socio– spirituale.

Autor: Psih. Luminița Sârbu

depresia post-partum

Depresia post-partum – ce schimbări se produc în creierul mămicilor după naștere

Nașterea unui copil poate declanșa la femei o varietate de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate, acestea putând experimenta chiar diverse tipuri de depresie. Aproximativ una din șapte femei poate dezvolta depresie postpartum (PPD). Apare cel mai frecvent în decurs de 6 săptămâni după naștere, dar simptomatologia poate începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere.

adolescentii si telefonul mobil 01

Conectarea și deconectarea la vârsta adolescenței

Conectarea este o miză importantă la vârsta adolescenței. A face parte dintr-un grup, a avea prieteni, sunt reperele etapei de vârstă, cu impact asupra stării de bine și asupra sănătății mintale.
Atunci când un adolescent are dificultăți în a-și face prieteni și preferă mediul online, părinții pot încuraja modele de conectare sănătoasă, fără telefon.

starea de bine la job, loc de munca toxic

Starea de bine la job: limite sănătoase, comunicare eficientă, când părăsești un loc de muncă toxic

Starea de bine la locul de muncă este mai mult decât o simplă absență a stresului sau a nemulțumirilor. Este un concept complex care implică un echilibru între aspectele fizice, mintale și emoționale ale experienței angajaților în mediul de lucru. O stare de bine adecvată la locul de muncă se caracterizează prin trăsături precum satisfacția, angajamentul, sănătatea mintală și fizică, relațiile pozitive și performanța ridicată. Este în strânsă conexiune cu starea de bine pe plan personal – conceptul work-life balance.

burnout ce este cauze simptome

Burnout-ul sau epuizarea emoțională

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mintală cauzată de stres excesiv și prelungit. Te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, începi să pierzi interesul și motivația care te-au determinat să preiei un anumit rol.

Psiholog, psihoterapeut și psihiatru, eu ce aleg?

Ți s-a întâmplat vreodată să te întrebi la cine să apelezi când mintea și emoțiile tale par să se afle într-un labirint fără sfârșit? Nu ești singur! Înțelegerea diferențelor dintre psiholog, psihoterapeut și psihiatru este esențială pentru a ști pe cine să alegi în funcție de nevoile tale specifice. Așa că, haide să lămurim acest puzzle împreună!

Șantajul emoțional – cum îl recunoști, cum îl combați?

Șantajul emoțional este o formă de manipulare subtilă prin intermediul căreia manipulatorul încearcă să influențeze sau să controleze persoana țintă prin presiuni psihologice și emoționale cu scopul de a o determina să acționeze într-un anumit fel, în detrimentul propriilor interese și a propriei stări de bine.
De obicei, șantajul emoțional funcționează în relațiile mai apropiate (relația părinte-copil, familie, cuplu, relații de prietenie), pentru că manipulatorul se folosește de semnificația relației și de multe ori încearcă să creeze sentimente de vinovăție (nejustificată), pentru a obține ceea ce își dorește.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș