Sănătatea mintală în perioada sărbătorilor de iarnă

Sărbătorile de Crăciun se apropie, iar această perioadă a anului este, de obicei, încărcată de bucuria pregătirilor, de celebrare care aduce împreună familii și prieteni într-o atmosferă feerică.

Orașele s-au îmbrăcat de sărbătoare, iar diferitele evenimente specifice acestei perioade (târgurile de Crăciun, concerte de colinde, spectacole de tradiții etc.) sunt organizate pentru a ne aduce mai aproape de bucuria sărbătorilor de iarnă.

Cu toate acestea, Crăciunul nu este o perioadă de împlinire și fericire pentru toți dintre noi.

Crăciunul e diferit pentru fiecare dintre noi.

Această perioadă poate reprezenta pentru unii un factor declanșator al unor simptome specifice (sentimente de melancolie, singurătate, tristețe accentuată, stres). Deși acestea pot fi doar niște simptome de moment, resimțite contextual, ele pot deveni îngrijorătoare dacă se mențin pentru o perioadă mai lungă de 2 săptămâni, deoarece pot conduce la diverse afecțiuni de ordin clinic, cum ar fi depresia sau anxietatea.

Deși creșterea numărului de cazuri de suicid și autovătămare în perioada Crăciunului este un mit, multiple studii de specialitate arată faptul că sărbătorile de iarnă accentuează într-adevăr, în cele mai multe cazuri, simptomatologia persoanelor diagnosticate cu o tulburare mintală.

%

accentuarea simptomelor

%

accentuarea tristeții

%

creează presiune financiară

%

creează așteptări nerealiste

Alianța Națională a Tulburărilor Mintale din Statele Unite ale Americii a realizat în 2004 un studiu care arată faptul că 64% dintre persoanele cu un diagnostic psihiatric raportează faptul că sărbătorile de iarnă contribuie în mod negativ la simptomatologia lor. Dintre aceștia, un procent semnificativ raportează faptul că sărbătorile le accentuează starea de tristețe sau disatisfacție (75%), creează presiune financiară (68%), le induce o stare de singurătate (66%) și le creează așteptări nerealiste (57%).

Pentru aceste persoane, cât și pentru familiile lor, sărbătorile de Crăciun pot fi cu atât mai mult o perioadă de singurătate, încărcată de stres, anxietate și/sau depresie care să contribuie la accentuarea simptomelor: intensificarea stărilor de depresie sau anxietate, creșterea consumului de alcool, declanșarea episoadelor psihotice în schizofrenie sau a celor de manie sau depresie în tulburarea bipolară.

Ce poți face tu

Poți regăsi mai jos o serie de sugestii pentru a reduce nivelul de stres și a menține o stare bună de sănătate mintală în perioada sărbătorilor de Crăciun și nu numai:

1. 🎄 Bucură-te de sărbători în felul tău.

Să ne dorim să fim aproape de cei dragi în această perioadă este absolut normal și natural. Cu toate acestea, ia-ți toate măsurile ca să reduci nivelul de stres resimțit de tine și persoanele dragi.

Dacă te simți rău sau nu poți călători, sau familia și prietenii nu îți pot fi alături fizic, gândește-te la alternative: poți lua cina de Crăciun împreună cu cei dragi prin intermediul platformelor online, iar cunoștințele cu care vrei să păstrezi legătura se vor bucura cu siguranță și de un colind cântat la telefon. Cu toții ne dorim să fim cât mai aproape de familie și prieteni în preajma Crăciunului, iar atunci când e nevoie să ai mai multă grijă de tine, planurile flexibile sunt cea mai bună idee.

2. 🎁 Setează-ți așteptări realiste.

Contextul în care nu putem celebra sărbătorile în modul în care eram obișnuiți poate genera sentimente de dezamăgire, tristețe sau regret care sunt de înțeles. Cu toate acestea, acceptarea realității de moment și evaluarea situației în mod obiectiv poate fi de mare ajutor.

Ia în calcul faptul că imaginea cinei perfecte în familie portretizată în filme și reclame este una fictivă. Reducerea discrepanței dintre așteptările de a avea „sărbătorile perfecte” însoțite de o stare permanentă de fericire și realitatea în care suntem conștienți de ce este în mod obiectiv posibil în contextul dat, ne poate ajuta să păstrăm un echilibru între sărbătoare și binele pentru fiecare dintre noi.

3. ✋ Fii atent la nevoile tale.

În preajma sărbătorilor, este posibil să simțim mai multă presiune înspre a face lucrurile într-un fel anume. Crăciunul este o perioadă care ne încurajează să fim mai buni și atenți la nevoile celorlalți, dar nu trebuie să neglijăm propria stare de bine fizică și mintală. Prioritizează ce este cu adevărat important pentru tine și fii atent la ce anume declanșează stresul în situațiile dificile – ce anume este stresant pentru tine în această perioadă, ce anume îți dă o stare de agitație fizică și psihică?

Odată ce devii conștient de aspectele care îți activează starea de neliniște, vei putea căuta soluții înspre a evita sau a face față situațiilor stresante mai bine. Este ok să spui nu unor planuri care nu corespund nevoilor tale.

4. 💌 Exprimă-ți recunoștința.

Practicarea sentimentului de recunoștință este o metodă eficientă de reducere a stresului și a simptomelor depresive. Prin urmare, putem profita de apropierea finalului de an pentru a reflecta la lucrurile bune care s-au întâmplat în ultimele luni.

Știm că viața e plină de provocări și – mai ales în momente de presiune psihică – e greu să găsești printre ele lucrurile bune din viața ta, dar cu siguranță există ceva și cineva pentru care ești recunoscător. Crăciunul este o ocazie bună de a mulțumi celor care te-au susținut și pe care îi apreciezi. Spune-le la telefon, scrie-le un e-mail sau un mesaj, sau păstrează pentru tine momentele bune într-un jurnal de recunoștință.

5. 🛑 Setează limite.

Dinamicile de familie pot fi complexe. Uneori, până și o întâlnire în apel video împreună cu familia poate fi o cauză de stres și/sau conflict. În unele cazuri, timpul împreună cu familia de sărbători ar putea fi mai stresant și obositor decât a sta singur. Concentrează-te asupra a ceea ce poți controla sau caută metode prin care să îți limitezi expunerea la situații tensionate.

6. 💗 Implică-te în acte de caritate.

Crăciunul este o perioadă propice de a fi mai buni și de a întoarce binele către comunitate. A-i ajuta pe cei mai puțin norocoși decât noi contribuie inclusiv la starea noastră de bine, reduce sentimentul de singurătate și ne ajută să ne simțim mai conectați cu comunitatea din care facem parte.

Caută o asociație unde să fii voluntar, donează pentru o cauză la care ții, identifică o nevoie a comunității pe care consideri că o poți împlini și ia inițiativă.

7. ✨ Ai grijă de tine și de corpul tău.

Grija de sine și prioritizarea activităților care te fac să te simți bine sunt importante în orice circumstanțe. Cu atât mai mult în perioadele stresante, este foarte important să fim atenți la nevoile noastre de bază. Menținerea unui stil de viață sănătos printr-o alimentație echilibrată, practicarea regulată a activității fizice, asigurarea unei odihne suficiente în timpul nopții poate suna clișeic, însă ele constituie baza necesară în absența căreia nu putem vorbi despre sănătate mintală.

Grija de propriul corp înseamnă de asemenea evitarea obiceiurilor care ne impactează în mod negativ. În acest sens, chiar dacă tentația poate fi mare în această perioadă, încearcă să eviți consumul de alcool și droguri. Contrar așteptărilor, alcoolul este un depresiv cerebral, iar consumul excesiv produce schimbări complexe la nivelul creierului, care pot declanșa și menține o serie de simptome îngrijorătoare.

8. 🆘 Cere ajutorul unui specialist.

Când te simți copleșit și pare că nu poți scăpa de emoțiile negative, poate fi un semnal de alarmă că ai nevoie de ajutorul unui specialist în sănătate mintală.

Acesta te poate ajuta să identifici gândurile, comportamentele și evenimentele specifice care declanșează și mențin emoțiile negative și te pot ajuta să concepi un plan de acțiune pentru a le schimba. Dacă ai deja un specialist cu care colaborezi în ceea ce privește sănătatea ta mintală, stabilește o întâlnire și vorbește-i despre ceea ce te deranjează în această perioadă.

Bibliografie:

  1. Dale, R., Budimir, S., Probst, T., Stippl, P., & Pieh, C. (2021). Mental Health during the COVID-19 Lockdown over the Christmas Period in Austria and the Effects of Sociodemographic and Lifestyle Factors. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 18(7), 3679. https://doi.org/10.3390/ijerph18073679
  2. Mutz, M. (2015). Christmas and Subjective Well-Being: a Research Note. Applied Research In Quality Of Life, 11(4), 1341-1356. https://doi.org/10.1007/s11482-015-9441-8
  3. Ploderl, M., Fartacek, C., Kunrath, S., Pichler, E., Fartacek, R., Datz, C., & Niederseer, D. (2014). Nothing like Christmas–suicides during Christmas and other holidays in Austria. The European Journal Of Public Health, 25(3), 410-413. https://doi.org/10.1093/eurpub/cku169
  4. Sansone, R., & Sansone, L. (2011). The Christmas Effect on Psychopathology. Innovations in Clinical Neuroscience, 8(12), 1-13.
  5. Mental Health and the Holiday Blues | NAMI: National Alliance on Mental Illness. Nami.org. (2014). Retrieved 7 December 2021, from https://www.nami.org/Press-Media/Press-Releases/2014/Mental-health-and-the-holiday-blues.

Autor: Psih. Ioana Vatamanu – Psiholog clinician, Psihoterapeut

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

echilibru intre job si viata personala

Work – life balance – putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?

A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.

depresia in familie

Depresia și gestionarea ei în familie

Ce să faci când cineva drag se confruntă cu depresia?
Ce să NU faci când vrei să ajuți pe cineva cu depresie?
Când un membru al familiei noastre sau un prieten apropiat suferă de depresie este provocator pentru toată lumea, însă depresia este tratabilă, iar suportul emoțional și social îmbunătățesc considerabil rezultatele tratamentelor.

Tulburări mintale și tulburări de personalitate – definiții, comparație /limite, exemple, abordare terapeutică

Tulburările mintale și tulburările de personalitate sunt două categorii distincte de afecțiuni psihologice care afectează în mod semnificativ starea mintală și comportamentul individului. Deși au caracteristici și simptome diferite, ambele pot cauza dificultăți semnificative în viața de zi cu zi a unei persoane și necesită intervenție terapeutică.

sindromul impostorului

Sindromul impostorului

Sindromul impostorului este un fenomen psihologic care afectează multe persoane, chiar și pe acelea care sunt realizate din punct de vedere profesional și s-ar putea spune că sunt de succes.

abordarea in cuplu a sanatatii mintale a copilulului

Abordarea în cuplu a sănătății mintale a copiilor și adolescenților

Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților ar trebui să fie o preocupare majoră în zilele noastre, iar recunoașterea și gestionarea adecvată a problemelor lor devin vitale. Cu toate acestea, situația poate deveni complicată atunci când unul dintre părinți nu recunoaște sau este complet împotrivă.

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș