Mituri și realități despre somn

National Sleep Foundation a stabilit 10 mituri comune despre somn și realitățile care le demontează.

Somnul și calitatea somnului “beneficiază” de multe interpretări, multe dintre ele fiind false convingeri, întipărite la nivel de conștient colectiv.

1. Sforăitul este o problemă comună și nu una medicală.

Citește mai mult

2. Somnul prelungit este benefic pentru sănătate

Citește mai mult

3. Elevii și studenții care adorm în clasă nu se concentrează suficient sau sunt leneși

Citește mai mult

4. Insomnia se caracterizează prin dificultăți în a adormi

Citește mai mult

5. Somnolența în timpul zilei înseamnă somn insuficient în timpul nopții

Citește mai mult

6. Problemele de sănătate precum obezitatea, diabetul, hipertensiunea și depresia nu au legătură cu cantitatea și calitatea somnului unei persoane

Citește mai mult

7. Persoanele în vârstă au nevoie de mai puțin somn

Citește mai mult

8. În timpul somnului, creierul tău se odihnește

Citește mai mult

9. O baie caldă determină un somn odihnitor

Citește mai mult

10. O noapte pierdută se recuperează în două zile

Citește mai mult

1. Sforăitul este o problemă comună și nu una medicală.

Deși sforăitul poate fi inofensiv pentru majoritatea oamenilor, acesta poate fi un simptom al unei tulburări de somn care poate deveni periculoasă – apneea de somn. Apneea de somn se caracterizează prin pauze în respirație care împiedică aerul să iasă sau să intre. Pauzele de respirație reduc nivelul de oxigen din sânge, pot încorda inima și sistemul cardiovascular și cresc riscul de boli cardiovasculare.

Sforăitul în mod frecvent sau regulat este asociat direct cu hipertensiunea. Obezitatea este un alt factor ce poate contribui la apneea de somn.

Apneea de somn poate fi tratată. Cei care se confruntă cu dificultăți de respirație n timpul somnului sau sforăit frecvent ar trebui să consulte un specialist pentru analiza simptomelor și pentru monitorizarea somnului printr-un dispozitiv medical.

2. Somnul prelungit este benefic pentru sănătate

Potrivit experților, nevoia de somn este determinată de caracteristicile personale și variază între șapte și nouă ore de somn în fiecare noapte. Un somn odihnitor de 7-9 ore oferă beneficii pentru sănătate, funcționare optimă în timpul zilei, concentrare și chiar siguranță.

Somnul iregulat, insuficient sau perturbat acumulează o “datorie de somn”, ce poate fi foarte greu rambursată. Privarea de somn determină probleme de sănătate sau comportamentale, cum ar fi obezitatea și hipertensiunea arterială, starea de spirit și comportamentul negativ, scăderea productivității și probleme de concentrare în toate ariile vieții.

3. Elevii și studenții care adorm în clasă nu se concentrează suficient sau sunt leneși

Potrivit experților în somn, adolescenții au nevoie de cel puțin 8-10 ore de somn în fiecare noapte, comparativ cu o medie de șapte până la nouă ore în fiecare noapte pentru majoritatea adulților. De asemenea, ceasurile lor biologice interne îi determină să adoarmă și, implicit, să se trezească mai târziu.

Astfel, nu putem vorbi despre lipsă de concentrare sau lene, ci doar de un comportament determinat de ceasul biologic.

4. Insomnia se caracterizează prin dificultăți în a adormi

Dificultatea de a adormi este unul dintre cele patru simptome, în general, asociate cu insomnie. Celelalte includ trezirea prea devreme și neputința de a adormi, trezirile dese și somnul neeodihnitor. Insomnia poate fi un simptom al unei tulburări de somn sau a unei alte probleme medicale sau psihologice / psihiatrice și poate fi tratată adesea.

Conform sondajului din 2002 realizat de Fundația Națională pentru Somn în America, 58% dintre adulții din această țară au raportat cel puțin un simptom de insomnie în ultimul an. Când simptomele de insomnie apar de mai multe ori pe săptămână și afectează funcțiile de zi ale unei persoane, simptomele trebuie discutate cu un medic și somnul trebuie monitorizat.

Monitorizarea somnului prin dispozitivul medical Act Trust Actigraphy

Datele colectate în timpul somnului sunt date medicale, cu care specialiștii în sănătate mintală lucrează eficient. Rapoartele oferite de acest dispozitiv ajută medicul să personalizeze un tratament pentru insomnie, ceea ce înseamnă medicație redusă, deci mai puține efecte adverse.

Pe baza datelor colectate, specialiștii Med Anima folosesc dispozitivul medical Act Trust Actigraphy pentru identificarea, monitorizarea și tratarea tulburărilor de somn, cum ar fi insomnia, incapacitatea de întreținere a somnului, tulburări de ritm circadian sau tratamentul oboselii cronice.

Dispozitivul ActTrust este un instrument de încredere și intuitiv pentru oamenii de știință, medici și terapeuți.

ActTrust este un instrument simplu, practic și de încredere pentru colectarea și analizarea informațiilor în mod obiectiv, asistând diagnosticul și urmărirea tratamentelor ulterioare.

ActTrust este un dispozitiv specific dezvoltat pentru a efectua măsurători precise ale activității, luminii, temperaturii externe și a încheieturii mâinii și este instrumentul ideal pentru cercetători și medici în domeniile de cronobiologie, medicina somnului, psihiatrie.

Dorești mai multe informații despre acest serviciu?

5. Somnolența în timpul zilei înseamnă somn insuficient în timpul nopții

Somnolența diurnă este o afecțiune ce se manifestă prin nevoia excesivă de somn într-o perioadă în care individul ar trebui să fie alert și complet treaz.

Afecțiunea, care poate apărea chiar și după un somn nocturn suficient de 7-9 ore, poate fi un simptom al unei afecțiuni medicale sau al unei tulburări de somn precum narcolepsia sau apneea de somn, semne ce au nevoie de interpretare medicală. Somnolența diurnă poate fi periculoasă în contextele în care atenția este mult diminuată (condus, traversat, operat mașini sau utilaje etc) și poate afecta abilitățile mentale, emoțiile și performanța.

6. Problemele de sănătate precum obezitatea, diabetul, hipertensiunea și depresia nu au legătură cu cantitatea și calitatea somnului unei persoane

Dimpotrivă! Studiile au descoperit o relație între cantitatea și calitatea somnului și o paletă destul de largă de probleme de sănătate.

De exemplu, somnul insuficient afectează secreția de hormoni de creștere care are legătură cu obezitatea; pe măsură ce scade secreția de hormoni, șansa de luarea în greutate crește. Presiunea arterială scade de obicei în timpul ciclului de somn, iar somnul întrerupt poate afecta negativ acest declin normal, ducând la hipertensiune și probleme cardiovasculare. Cercetările au arătat că un somn insuficient afectează capacitatea organismului de a folosi insulina, ceea ce poate duce la apariția diabetului.

7. Persoanele în vârstă au nevoie de mai puțin somn

Experții în somn recomandă un interval de șapte până la nouă ore de somn pentru adultul mediu. În timp ce modelele de somn se schimbă pe măsură ce îmbătrânim, cantitatea de somn necesară rămâne de obicei constantă.

Persoanele în vârstă se pot trezi mai frecvent în timpul nopții și pot avea un somn mai puțin profund în timpul nopții, dar nevoia lor de somn nu este mai mică decât la adulții mai tineri. Deoarece pot dormi mai puțin în timpul nopții, persoanele în vârstă tind să doarmă mai mult în timpul zilei. Ca și la persoanele de vârstă medie, o tulburare de somn la persoanele în vârstă poate fi un simptom al unei afecțiuni medicale sau mintale ce are nevoie de un consult de specialitate.

8. În timpul somnului, creierul tău se odihnește

Corpul se odihnește în timpul somnului, iar creierul rămâne activ, se “reîncarcă” și controlează în continuare multe funcții ale corpului, inclusiv respirația.

Când dormim, în mod obișnuit, oscilăm între două stări de somn, REM (Rapid Eye Movement – mișcare rapidă a ochilor) și non-REM, în cicluri de 90 de minute. Somnul non-REM are patru stadii cu caracteristici distincte, de la stadiul 1 – somnolență, când ne putem trezi cu ușurință, până la etapele de trei și patru – somn adânc, când trezirile sunt mai dificile. Acesta este momentul în care efectele somnului sunt pozitive și restaurative. Cu toate acestea, chiar și în cel mai profund somn care nu este REM, creierul nostru poate prelucra în continuare informații. Somnul REM este un somn activ în care visele apar, respirația și ritmul cardiac cresc și devin neregulate, mușchii se relaxează și ochii se mișcă înainte și înapoi sub pleoape

9. O baie caldă determină un somn odihnitor

Aceasta este o altă falsă convingere. Baia caldă înainte de somn crește temperatura internă a corpului și amână astfel somnul. Pentru a adormi, organismul își scade sensibil temperatura prin mecanismele de autoreglare.

10. O noapte pierdută se recuperează în două zile

Una sau mai multe nopți cu somn insuficient, întrerupt sau, agitat afectează negativ echilibrul organismului. Deși acesta se poate recupera în două – trei zile, refacerea ritmurilor circadiene se realizează, de fapt, în două – trei săptămâni.

Specialiștii consideră că un om sănătos poate rezista fără hrană, în schimb cu hidratare adecvată, cel mult două luni. În cazul somnului însă, nu putem rezista mai mult de o săptămână. Somnul este o condiție fundamentală pentru starea noastră de sănătate.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

echilibru intre job si viata personala

Work – life balance – putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?

A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.

depresia in familie

Depresia și gestionarea ei în familie

Ce să faci când cineva drag se confruntă cu depresia?
Ce să NU faci când vrei să ajuți pe cineva cu depresie?
Când un membru al familiei noastre sau un prieten apropiat suferă de depresie este provocator pentru toată lumea, însă depresia este tratabilă, iar suportul emoțional și social îmbunătățesc considerabil rezultatele tratamentelor.

Tulburări mintale și tulburări de personalitate – definiții, comparație /limite, exemple, abordare terapeutică

Tulburările mintale și tulburările de personalitate sunt două categorii distincte de afecțiuni psihologice care afectează în mod semnificativ starea mintală și comportamentul individului. Deși au caracteristici și simptome diferite, ambele pot cauza dificultăți semnificative în viața de zi cu zi a unei persoane și necesită intervenție terapeutică.

sindromul impostorului

Sindromul impostorului

Sindromul impostorului este un fenomen psihologic care afectează multe persoane, chiar și pe acelea care sunt realizate din punct de vedere profesional și s-ar putea spune că sunt de succes.

abordarea in cuplu a sanatatii mintale a copilulului

Abordarea în cuplu a sănătății mintale a copiilor și adolescenților

Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților ar trebui să fie o preocupare majoră în zilele noastre, iar recunoașterea și gestionarea adecvată a problemelor lor devin vitale. Cu toate acestea, situația poate deveni complicată atunci când unul dintre părinți nu recunoaște sau este complet împotrivă.

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș