Efectele pandemiei asupra sănătății mintale

Încă de la începutul pandemiei generată de coronavirus, multe persoane au fost și continuă să fie afectate de acest virus respirator în mai multe arii ale vieții. Rutina zilnică a fost afectată puternic și, în unele cazuri putem vorbi despre frică financiară și izolare socială.

Mass-media s-a concentrat insistent pe implicațiile virusului asupra sănătății mintale și, prin intermediul experților, a oferit recomandări cu privire la modul de adaptare și autoprotecție împotriva a tot ce înseamnă acest virus. Aceste recomandări au inclus purtarea măștilor în spațiile publice, distanțare socială, limitarea ieșirilor.

Cu alte cuvinte, oamenii au fost loviți de o nouă realitate, una foarte diferită față de cea cu care erau obișnuiți.

Efectele pandemiei nu sunt puține. Îngrijorarea și stresul sunt răspunsuri normale ale oamenilor atunci când aceștia se află într-o situație cu un potențial pericol sau amenințare; iar această întreagă pandemie a provocat un sentiment puternic de disperare, dar și sentimente de vulnerabilitate.

 
Anxietatea s-a răspândit extrem de repede. Unii oameni s-au confruntat pentru prima dată cu atacurile de panică, în timp ce pentru alte persoane acestea au devenit mult mai frecvente. De asemenea, simptomele de stres posttraumatic au crescut considerabil în rândul populației.

Reacțiile emoționale ce se pot resimți chiar și după trecerea pandemiei pot fi:
😞 Emoții mixte, confuze, dar și ușurare.
😞 Teama și îngrijorare pentru propria sănătate și sănătatea celor dragi.
😞 Stresul de a nu intra în contact cu COVID-19 și stresul de a vă monitoriza, sau de a fi monitorizat de alții.
😞 Tristețe, furie sau frustrare, deoarece prietenii sau persoanele dragi se tem să nu primească boala de la tine.
😞 Vinovăție, deoarece nu puteți îndeplini o muncă normală sau sarcini parentale în timp ce aveți COVID-19.

Cum poți face față acestor emoții?

Pentru a reduce sentimentele de stres și anxietate, trebuie să începi să abordezi problemele care provoacă aceste emoții.

1. Primul lucru pe care îl poți face este să limitezi cantitatea de expunere la informațiile provenite din media, deoarece actualizările coronavirusului pot provoca o stare de neliniște. Este important să rămâi informat fără a simți efecte negative asupra bunăstării mintale. Fii informat despre situație prin intermediul Centrelor de control și prevenire a bolilor și a Organizației Mondiale a Sănătății. Acestea sunt surse de încredere care nu vor emite informații false în scopul de a obține mai multe vizualizări, așa cum ar face alte mijloacele de informare. Informarea într-o manieră corectă poate împiedica apariția consecințelor negative la nivelul gândurilor, sentimentelor și comportamentelor.

2. Ține legătura cu prietenii și familia de la distanță, prin dispozitivele tehnologice. Relațiile și interacțiunile sociale au o legătură directă cu sănătatea și comportamentul mental (Umberson și colab., 2010). Comunicarea o oră pe zi, prin apel voce sau video, cu un prieten sau un membru al familiei poate reîmprospăta starea de spirit și poate împiedica mintea să se gândească la virus. Acest lucru este important în special pentru cei care s-au auto-izolat, sunt singuri și nu au aproape nicio interacțiune socială.

3. Mențineți-vă corpul în mișcare cu antrenamentele de acasă. Exercițiile fizice sunt un calmant natural și stimulatorul stării de spirit. Promovează sănătatea prin eliberarea de endorfine – hormoni din creier care răspund la durere și stres într-o manieră pozitivă. Un studiu a arătat că alergarea, cel puțin 15 minute pe zi, poate contribui la reducerea riscului de depresie cu 26% (”The Mental Health Benefits of Exercise”). Poate fi greu să începi să faci exerciții într-un moment ca acesta, dar începerea lentă și constantă poate duce la efecte de durată.

4. În cele din urmă, priviți cu optimism un posibil ajutor de la un profesionist în sănătate mintală. Metoda de oferire a sprijinului prin intermediul telefonului s-a răspândit, serviciile de asistență medicală sunt furnizate prin intermediul tehnologiei video și audio. Acesta este un mod diferit de a rămâne pe tărâmul distanțării sociale, dar totuși de a primi îngrijirea de care are nevoie.

Concluzie generală

Sănătatea mintală este o parte importantă a stării generale de sănătate și bunăstare. Aceasta afectează modul în care gândim, simțim și acționăm. De asemenea, sănătatea mentală poate afecta modul în care gestionăm stresul, modul în care ne raportăm la ceilalți și modul în care acționăm în timpul unei situații de urgență.

Persoanele cu condiții preexistente de sănătate mintală sau tulburări de consum de substanțe pot fi deosebit de vulnerabile în această perioadă. Condițiile de sănătate mintală (cum ar fi depresia, anxietatea, tulburarea bipolară sau schizofrenia) afectează gândirea, sentimentele pe care le simțim, starea de spirit sau comportamentul unei persoane, într-un mod care influențează capacitatea de a relaționa cu ceilalți și de a funcționa în fiecare zi. Aceste afecțiuni pot fi situaționale (pe termen scurt) sau de lungă durată (cronice). Persoanele cu condiții preexistente de sănătate mintală trebuie să continue tratamentul și să fie conștiente de simptomele noi sau de agravarea celor deja existente. Dacă credeți că aveți simptome noi sau mai grave, apelați la medicul dumneavoastră și cereți ajutor de specialitate. Este important ca ajutorul să vină cât mai repede pentru a nu lăsa problemele ca să se dezvolte.

Surse:

Umberson, Debra, and Jennifer Karas Montez. “Social Relationships and Health: a Flashpoint for Health Policy.” Journal of Health and Social Behavior, U.S. National Library of Medicine, 2010, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3150158/

Mead, M Nathaniel. “Benefits of Sunlight: a Bright Spot for Human Health.” Environmental Health Perspectives, National Institute of Environmental Health Sciences,Apr. 2008, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2290997/.

”The Mental Health Benefits of Exercise.” HelpGuide.org, 29 Apr. 2020, www.helpguide.org/articles/healthy-living/the-mental-health-benefits-of-exercise.htm

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

echilibru intre job si viata personala

Work – life balance – putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?

A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.

depresia in familie

Depresia și gestionarea ei în familie

Ce să faci când cineva drag se confruntă cu depresia?
Ce să NU faci când vrei să ajuți pe cineva cu depresie?
Când un membru al familiei noastre sau un prieten apropiat suferă de depresie este provocator pentru toată lumea, însă depresia este tratabilă, iar suportul emoțional și social îmbunătățesc considerabil rezultatele tratamentelor.

Tulburări mintale și tulburări de personalitate – definiții, comparație /limite, exemple, abordare terapeutică

Tulburările mintale și tulburările de personalitate sunt două categorii distincte de afecțiuni psihologice care afectează în mod semnificativ starea mintală și comportamentul individului. Deși au caracteristici și simptome diferite, ambele pot cauza dificultăți semnificative în viața de zi cu zi a unei persoane și necesită intervenție terapeutică.

sindromul impostorului

Sindromul impostorului

Sindromul impostorului este un fenomen psihologic care afectează multe persoane, chiar și pe acelea care sunt realizate din punct de vedere profesional și s-ar putea spune că sunt de succes.

abordarea in cuplu a sanatatii mintale a copilulului

Abordarea în cuplu a sănătății mintale a copiilor și adolescenților

Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților ar trebui să fie o preocupare majoră în zilele noastre, iar recunoașterea și gestionarea adecvată a problemelor lor devin vitale. Cu toate acestea, situația poate deveni complicată atunci când unul dintre părinți nu recunoaște sau este complet împotrivă.

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș