Depresia și concediul medical

National Alliance on Mental Alliance raportează că unul din cinci adulți suferă de depresie în fiecare an. Cunoașterea modului în care tulburarea depresivă majoră afectează viața personală și profesională te va ajuta să identifici semnele și, sperăm, te va determina să căutați ajutorul și tratamentul potrivit.

Depresia nu înseamnă doar să ai o zi proastă. Depresia este o tulburare de sănătate mintală care afectează negativ modul în care te simți, cum gândești și cum te comporți, scăzându-ți astfel capacitatea de a funcționa normal, acasă și la locul de muncă.

Cum îți afectează depresia capacitatea de a lucra?

Dacă te confrunți cu depresia sau anxietatea, știi deja că nu îți poți opri simptomele atunci când ajungi la serviciu. Simptomele te însoțesc oriunde mergi și e normal să fie așa. O persoană care se simte deprimată și nemotivată nu are doar o „zi proastă” la locul de muncă. Acestea se confruntă cu un șir de zile proaste care nu numai că le afectează sănătatea mintală, dar le afectează și performanța la muncă și, adesea, relațiile cu colegii.

Care sunt nivelurile la care depresia interferează negativ munca?

SIGURANȚA TA

Tulburările de somn, uneori severe, sunt simptome comune ale depresiei și anxietății. Fără o igienă a somnului corespunzătoare, o persoană își poate pierde forța de concentrare și de coordonare. Acest lucru poate duce la consecințe grave dacă persoana se ocupă de gestionarea utilajelor sau dacă lucrează într-un cadru potențial periculos (de exemplu, lucrul cu substanțe chimice, lucrul la înălțime etc.).

TERMENE LIMITĂ

Unei persoane care este deprimate sau anxioase îi este greu să se concentreze. Acest lucru se reflectă adesea în productivitatea angajatului, care va fi redusă. Un angajat care suferă de depresie va finaliza mai greu sarcinile obișnuite și va rata termenele limită.

NUMĂR CRESCUT DE GREȘELI

Când o persoană nu este capabilă să se concentreze suficient, este predispusă să facă mai multe greșeli. Un angajat cu depresie nu se poate concentra în totalitate pe locul de muncă sau pe sarcina pe care o are, deoarece mintea îi este ocupată de stările cu care se confruntă. În timp ce micile greșeli pot fi trecute cu vederea pentru o perioadă, ele se pot multiplica și pot duce la performanțe slabe în muncă. Greșelile grave pot pune în pericol locul de muncă al unei persoane.

PROBLEME CU CEILALȚI ANGAJAȚI

Depresia și anxietatea pot determina o persoană să experimenteze percepții distorsionate, precum și iritabilitate crescută. Acest lucru poate duce la comunicare defectuoasă și chiar la evenimente neplăcute care afectează cultura organizațională /mediul de lucru. O persoană deprimată poate avea dificultăți în a-și ascunde sentimentele și trăirile față de colegi, ceea ce poate avea un impact negativ asupra mediului de lucru și a relațiilor cu ceilalți.

ABSENTEISM

Persoanele care suferă de depresie pot prezenta simptome care îngreunează mersul la muncă. Anxietatea și depresia se pot manifesta prin simptome fizice la fel ca stresul. Nu este neobișnuit ca persoanele care suferă de depresie să se confrunte cu dureri de cap severe și probleme gastro-intestinale care să le impună să folosească concediul medical.

Cum se vede depresia din exterior, prin ochii colegilor de serviciu?

De multe ori în interiorul companiilor și corporațiilor lipsește empatia. Atunci când nu te pui în locul celor care se confruntă cu tulburări emoționale tinzi să le privești ca pe niște persoane care:

  • 🚩 procrastinează prea mult;
  • 🚩 sunt leneșe, submotivate sau nu le pasă de jobul lor;
  • 🚩 sunt retrase și nu se integrează în colectiv;
  • 🚩 nu se complică atunci când vine vorba de aspectul fizic / nu se îngrijesc;
  • 🚩 nu au încredere în sine;
  • 🚩 nu au abilități bune de comunicare;
  • 🚩 sunt predispuse la accidente, ratează termene limită, întârzie și fac nenumărate greșeli;

Atunci când cel care se confruntă cu depresia observă modul în care este privit și tratat de ceilalți, își adâncește automat stările de neliniște și tristețe anterioare. În încercarea de a corecta percepția celorlalți despre el/ea, poate lucra peste program, orele lungi de muncă ducând la agravarea simptomelor și nu la rezolvarea problemelor.

Pot fi schimbate aceste etichete puse în mod eronat de către ceilalți?

Da! Primul pas este să admiți că nu ești bine, că te confrunți cu o problemă și că traversezi o perioadă mai dificilă din viața ta. Recunoscând acest lucru în fața angajatorului și colegilor de muncă, aceste etichete vor începea să dispară deoarece ceilalți vor înțelege că ele se datorează unei probleme de sănătate și nu unei probleme de comportament sau lipsei de responsabilitate.

Cum să supraviețuiești zilelor de muncă atunci când te confrunți cu depresia?

INFORMEAZĂ-TE

E important să știi cât mai multe despre o afecțiune cu care te confrunți la un moment dat, indiferent de natura ei. Recunoașterea simptomelor depresiei este primul pas care te ajută să iei atitudine atunci când sănătatea și starea de bine îți sunt afectate.

IA PAUZE

Atunci când simți că te afli în pragul burnout-ului sau dacă pur și simplu te simți copleșit, îndrăznește să-ți iei câteva zile libere. Astfel e posibil să eviți suprasolicitarea și implicit degradarea stării tale de bine. Dacă la finalul concediului nu observi îmbunătățiri e timpul pentru următorul pas.

CAUTĂ AJUTOR / TRATAMENT

Să presupunem că tocmai ai aflat că ai diabet. În acest caz ai lăsa munca deoparte și te-ai ocupa să cauți tratamentul potrivit, nu? Depresia nu este diferită de celelalte boli cronice. Și primul pas, după conștientizare, este vizita la un specialist în sănătate mintală pentru acordarea unui diagnostic medical.

Află mai multe despre serviciile și asigurarea oferite de jobul tău

Depresia este o afecțiune episodică, dar se poate croniciza, de aceea este important să fie recunoscută și tratată cât mai repede. Atunci când nu te simți bine, ia-ți o zi liberă și mergi la consult. Ai încredere că nu te va da nimeni afară. În plus, nu trebuie să menționezi care este problema specifică cu care te confrunți – argumentul că nu te simți bine fizic sau psihic ar trebui să fie de ajuns. Verifică dacă locul tău de muncă nu acordă servicii confidențiale de sănătate mintală și verifică dacă nu cumva asigurarea ta medicală poate acoperi o parte din tratament, care implică consilierea psihologică și medicația.

Găsește-ți propriile modalități care să te ajute să treci cu bine de ziua de muncă

E normal să te simți copleșit de stările și trăirile interioare atunci când te confrunți cu depresia. Pentru a recăpăta o parte din control înapoi, află ce îți oferă acest sentiment (poate ai nevoie mai mult timp alocat la rezolvarea sarcinilor, poate ar fi util să ai o listă cu prioritățile și cerințele superiorilor, sau poate te-ar ajuta să îți împarți sarcinile cu un coleg sau să îl rogi să te supervizeze).

Curaj! Vorbește cu șeful despre problema cu care te confrunți

Dacă ai avea gripă le-ai putea comunica asta cu ușurință șefilor și colegilor tăi. Știm că atunci când vine vorba despre sănătatea mintală, stigma proiectată asupra ei, îngreunează această discuție. Cu toate astea, odată ce ai verificat politicile regăsite la locul de muncă și fluxul pe care trebuie să îl urmezi, poți vorbi cu una dintre persoanele de încredere de la job, cu cineva în preajma căruia te simți confortabil să fii autentic – fie că e vorba despre supraveghetor, manager sau colegii de la resurse umane.

Ai răbdare cu tine și oferă-ți compasiune

E normal să ai tot felul de frici și gânduri despre modul în care depresia îți poate afecta jobul sau relațiile cu ceilalți. Să ai o atitudine critică față de tine și să te blamezi pentru că nu poți funcționa normal nu o să te ajute. În schimb, deschiderea față de ceilalți s-ar putea să te facă să conștientizezi că nu ești singur și s-ar putea să îți reamintească că, de fapt, poți conta pe cei din jur. Cel mai important pas este însă, să încerci în primul rând să fii tu blând cu tine.

Sănătate = corp-minte-suflet

Nu poți fi sănătos dacă unul dintre aceste planuri scârțâie. Așadar, în drumul tău spre mai bine, începerea procesului de psihoterapie și medicația nu sunt suficiente pentru vindecare. Odihna, alimentația și sportul sunt la fel de importante pentru starea ta de bine, la fel cum sunt și lucrurile mici care îți aduc bucurie, cum ar fi timpul alocat pasiunilor și hobby-urilor.

Cere sau oferă sprijin

Una dintre trăsăturile întâlnite în cazul persoanelor care se confruntă cu depresia este izolarea. Atunci când ai tendința de a te izola, e sănătos să încerci să ieși din zona de confort și să vorbești cu ceilalți – nu neapărat despre probleme, ci despre orice te-ar mai putea distrage de la ele. Când te afli de partea cealaltă a problemei, poți fi chiar tu de un real folos pentru colegul sau colega care se confruntă cu depresia. Întreabă-ți colegii cum se simt, invită-i cu tine în pauze și practică compasiunea lipsită de judecată.

Anticipează factorii declanșatori

Analizează care sunt factorii de la muncă care îți adâncesc stările depresive. Indiferent că este vorba de munca peste program, deadline-uri scurte, colegi cu care nu colaborezi eficient – încearcă să îți găsești propriile triggere și să găsești soluții pentru anticiparea și gestionarea lor. Vorbește cu psihiatrul tău despre ajustarea dozelor medicației în această perioadă sau cu psihoterapeutul despre creșterea numărului de ședințe de psihoterapie, ia mai multe pauze, vorbește cu colegii de încredere, respiră conștient etc. În timp, îți vei dezvolta întregul set de resurse care să te ajute să depășești mai ușor perioadele care te încarcă negativ.

De ce e important să îți iei concediu medical atunci când te confrunți cu depresia?

Sănătatea ta mintală este la fel de importantă ca sănătatea fizică – iar prioritizarea grijii față de sine în detrimentul muncii, fie că este vorba de gripă sau depresie, este absolut necesară.
Din păcate, mulți angajați se tem să discute despre starea lor de sănătate mintală la locul de muncă. Frica de stigmatizarea asociată acestor afecțiuni îi poate face să se îngrijoreze pentru repercusiunile pe care afecțiunea o poate avea asupra locului de muncă (de exemplu, pierderea locului de muncă, imposibilitatea de a găsi un alt job etc.).
Cererea concediului medical din motive de sănătate mintală este perfect validă. O zi liberă îți poate oferi timp să practici grija față de sine, ajutându-te să te întorci la rutină simțindu-te mai calm și împrospătat.

În timpul liber, te poți folosi de câteva activități susținute de știință pentru a calma depresia, cum ar fi scrisul în jurnal, exercițiile fizice sau petrecerea timpului în natură. De asemenea, îți poți petrece timpul informându-te despre problema cu care te confrunți și căutarea ajutorului de care ai nevoie, cum sunt sesiunile de psihoterapie.

De ce e important să oferi concediu medical pentru afecțiuni de natură emoțională, atunci când te afli în postura de angajator?

Când vine vorba de sănătatea mintală, nu doar angajatul are de suferit, fiind afectată întreaga companie la nivel de: productivitate, nivelul de satisfacție al angajaților, mediu de muncă care se poate transforma în unul conflictual, nemulțumiri care se pot transforma în acuzații de discriminare, pierderea angajaților valoroși pentru companie etc.

Din ce în ce mai mulți angajatori încep să înțeleagă că sănătatea mintală și starea de bine la locul de muncă sunt importante și pot deveni costisitoare atunci când sunt ignorate.

Depresia îi costă pe angajatorii din SUA aproximativ 44 de miliarde de dolari în fiecare an în productivitate pierdută. Aproximativ jumătate dintre angajații cu depresie nu sunt tratați.

Cu toate acestea, cu un tratament adecvat, medicamentos și nonmedicamentos, susținere socio-familială, persoanele cu depresie se pot vindeca.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

echilibru intre job si viata personala

Work – life balance – putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?

A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.

depresia in familie

Depresia și gestionarea ei în familie

Ce să faci când cineva drag se confruntă cu depresia?
Ce să NU faci când vrei să ajuți pe cineva cu depresie?
Când un membru al familiei noastre sau un prieten apropiat suferă de depresie este provocator pentru toată lumea, însă depresia este tratabilă, iar suportul emoțional și social îmbunătățesc considerabil rezultatele tratamentelor.

Tulburări mintale și tulburări de personalitate – definiții, comparație /limite, exemple, abordare terapeutică

Tulburările mintale și tulburările de personalitate sunt două categorii distincte de afecțiuni psihologice care afectează în mod semnificativ starea mintală și comportamentul individului. Deși au caracteristici și simptome diferite, ambele pot cauza dificultăți semnificative în viața de zi cu zi a unei persoane și necesită intervenție terapeutică.

sindromul impostorului

Sindromul impostorului

Sindromul impostorului este un fenomen psihologic care afectează multe persoane, chiar și pe acelea care sunt realizate din punct de vedere profesional și s-ar putea spune că sunt de succes.

abordarea in cuplu a sanatatii mintale a copilulului

Abordarea în cuplu a sănătății mintale a copiilor și adolescenților

Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților ar trebui să fie o preocupare majoră în zilele noastre, iar recunoașterea și gestionarea adecvată a problemelor lor devin vitale. Cu toate acestea, situația poate deveni complicată atunci când unul dintre părinți nu recunoaște sau este complet împotrivă.

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș