Cum ne pot fi de folos emoțiile negative

Regretatul lider israelian Golda Meir a spus: „Cei care nu știu să plângă cu toată inima nu știu să râdă din toata inima.”

Oamenii, indiferent de religie, naționalitate sau cultură, râd, plâng și exprimă emoții prin expresii faciale și postură.

Toate emoțiile sunt parte din experiența noastră umană. Nu putem trăi bucurie fără tristețe, pace fără furie și curaj fără teamă. Viața este mai bogată atunci când ne permitem să trecem prin întuneric, precum și prin lumină.

O opinie care este valabilă în aproape toate culturile este cea că oamenii au fost crescuți să arate doar emoții bune și să-și ascundă, față de ceilalți sau chiar ei înșiși, emoțiile negative. Ni s-a spus că liderii buni, prietenii buni și părinții buni arată doar optimism, entuziasm, compasiune, mândrie și un bun simț al umorului.

De partea cealaltă, am fost învățați ca emoții precum dezamăgirea, frica, furia și vinovăția scurg energia tuturor, rănesc sentimentele celorlalți și strică un moment bun. Se numesc emoții negative sau rele și se consideră că sunt dăunătoare și ne afectează viața personală, relațiile și cariera.

E important să luam în considerare o viziune diferită în ceea ce privește emoțiile.

Oamenii, indiferent de religie, naționalitate sau cultură, râd, plâng și exprimă emoții prin expresii faciale și postură.

Emoțiile ne influențează comunicarea cu ceilalți. Atunci când avem o stare emoțională pozitivă, cei din jurul nostru simt asta și se apropie de noi, ne împărtășesc ce simt și ei, ne caută compania și se simt în siguranță. În schimb, când ceilalți simt că suntem suparăți, frustrați sau dezamăgiți, pot avea ca răspuns în comunicarea cu noi exact aceleași emoții de furie, supărare sau frustrare.

Aparent, a ascunde emoțiile negative pare o soluție bună, însă atunci când oamenii nu pot citi chipul celuilalt, nu se simt în siguranță să împărtășească ceea ce simt sau devin agitați. Comunicarea cu o persoană care își ascunde emoțiile dă celuilalt un sentiment de nesiguranță, furie, frustrare sau teamă. Chipurile de “poker” produc mai multă confuzie decât calm.

În plus, emoțiile ne-pozitive pot motiva un comportament productiv. Acestea ar putea declanșa schimbări mari atunci când sunt canalizate în direcții pozitive. Este mai bine să învățăm să ne recunoaștem emoțiile, astfel încât să le putem folosi pentru a ne explica comportamentul, nevoile și pentru a ne canaliza energia într-o direcție pozitivă.

Emoțiile negative și utilizarea pozitivă

Vinovăția

Cercetătorii de la Universitatea Stanford, Rebecca Schaumberg și Francis Flynn, au descoperit că liderii care simt vinovăție au fost considerați cei mai buni lideri în evaluările de tip 360 de grade. Culpa poate motiva dorința de a face bine și de a lua decizii benefice pentru grup, chiar dacă uneori în defavoarea propriei persoane. Latura pozitivă a vinovăției sunt compasiunea, grija și generozitatea.

Furia

Furia poate activa o schimbare în viața noastră. Gestionată eficient, furia ne poate servi drept catalizator atunci când vrem să facem lucruri pe care credem că nu le putem face. Latura pozitivă a furiei sunt pasiunea, curajul și determinarea.

Frica

Când creierul simte o amenințare, capacitatea noastră de concentrare este accentuată. Mulți oameni spun că funcționează mai bine sub presiune. Într-adevăr, capacitatea lor creativă slăbește, dar cresc eficiența, prioritizarea, viteza de a face lucrurile, se blochează mai bine distragerile. Partea pozitivă a fricii sunt focalizarea, intensitatea și vigilența.

Dezamăgirea

Atunci când nu obținem ce ne așteptăm de la munca noastră, de la cei din jurul nostru sau de la noi, ne putem simți dezamăgiți și suparăți. Ce este important să facem, atunci când ne confruntăm cu astfel de emoții, e să ne întrebăm dacă ne-am dorit cu adevărat acel lucru, dacă a fost realist ceea ce ni s-a promis sau am visat. Când identificăm cu adevărat ceea ce vrem, s-ar putea să obținem asta singuri, fără să avem așteptări de la ceilalți.

Latura pozitivă a dezamăgirii este capacitatea de a accepta ceea ce s-a întâmplat, a învăța din experiențe, a trece peste momentele mai puțin ușoare și a găsi strategii de a merge mai departe.

Plictiseala

Plictiseala poate reflecta o lipsă de provocare, ceea ce înseamnă că avem nevoie de mai mult pentru a ne stimula mintea. Uneori este bine să avem perioade mai relaxante, fără provocări majore, astfel încât creierul nostru să ia o pauză pentru recuperare. Alteori, plictiseala poate fi un semn că nu ne folosim pe deplin punctele forte.

O perioadă de plictiseală este bună pentru a identifica obiective noi, planuri de creștere, pentru a defini viitorul așa cum îl vrem. Latura pozitivă a plictiselii poate ajuta la asumarea de noi provocări, explorare și la luarea de decizii care să ne servească visele.

Dedicați timp în fiecare zi pentru a face o pauză și întrebați-vă cum vă simțiți și ce trebuie să faceți diferit, dacă este ceva ce doriți să schimbați. Dacă sunteți blocat, căutați ajutor pentru a descoperi sursa. Apoi, este posibil să determinați modul în care puteți canaliza ceea ce simțiți către un rezultat pozitiv.

 

*Articol preluat, tradus și adaptat https://www.psychologytoday.com/

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

terapie de cuplu

Despre dependență și independență în relații – sănătate vs. toxicitate în cuplu

O provocare foarte mare cu care se confruntă multe dintre cuplurile de astăzi este identificarea unui echilibru intre dependență – nevoia de celălalt și independență – susținerea și orientarea spre propriile noastre interese. Unde și cum găsim linia fină ce separă un atașament sănătos și o dependență normală, naturală de tendința de a petrece mult timp departe de partener, având interese și preocupări care nu-l includ?

echilibru intre job si viata personala

Work – life balance – putem găsi echilibrul dintre viața personală și job?

A fost o vreme când granițele dintre serviciu și viața de acasă erau clare. În societatea de astăzi, de cele mai multe ori munca are prioritate față de orice altceva din viața noastră. Dorința noastră de a reuși profesional ne poate împinge să ne lăsăm deoparte propria stare de bine. Avem tendința de a cădea în capcana de a crede că putem fi productivi tot timpul sau că o zi de opt ore la locul de muncă echivalează cu opt ore de a fi productiv. Cu toate acestea, acest lucru este greu de realizat, dacă nu imposibil, pentru mulți dintre noi.

depresia in familie

Depresia și gestionarea ei în familie

Ce să faci când cineva drag se confruntă cu depresia?
Ce să NU faci când vrei să ajuți pe cineva cu depresie?
Când un membru al familiei noastre sau un prieten apropiat suferă de depresie este provocator pentru toată lumea, însă depresia este tratabilă, iar suportul emoțional și social îmbunătățesc considerabil rezultatele tratamentelor.

Tulburări mintale și tulburări de personalitate – definiții, comparație /limite, exemple, abordare terapeutică

Tulburările mintale și tulburările de personalitate sunt două categorii distincte de afecțiuni psihologice care afectează în mod semnificativ starea mintală și comportamentul individului. Deși au caracteristici și simptome diferite, ambele pot cauza dificultăți semnificative în viața de zi cu zi a unei persoane și necesită intervenție terapeutică.

sindromul impostorului

Sindromul impostorului

Sindromul impostorului este un fenomen psihologic care afectează multe persoane, chiar și pe acelea care sunt realizate din punct de vedere profesional și s-ar putea spune că sunt de succes.

abordarea in cuplu a sanatatii mintale a copilulului

Abordarea în cuplu a sănătății mintale a copiilor și adolescenților

Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților ar trebui să fie o preocupare majoră în zilele noastre, iar recunoașterea și gestionarea adecvată a problemelor lor devin vitale. Cu toate acestea, situația poate deveni complicată atunci când unul dintre părinți nu recunoaște sau este complet împotrivă.

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș