Burnout – Cum ne ajută concediile să evităm suprasolicitarea la job

Burnout-ul este un fenomen ocupațional, definit ca un sindrom conceptualizat rezultat în urma unui dezechilibru cronic la locul de muncă, care nu a fost gestionat cu succes, apărut între cerințele jobului și resursele de muncă ale persoanei implicate.

Burnout-ul se caracterizează prin:
• energie scăzută sau epuizare
• distanțare mintală față de locul de muncă
• sentimente de negativism sau cinism față de locul de muncă
• scăderea performanței la job.

Semne că ai putea fi în burnout

Semnele epuizării pot fi la nivel fizic (oboseală/epuizare, imunitate scăzută, dureri de cap sau musculare, modificarea apetitului și a obiceiurilor de somn), emoțional (autostima scăzută, sentimente de eșec, de neputință, scăderea satisfacției, pierderea motivației, negativism, sentimente de singurătate) și comportamental (amânarea sarcinilor, perioade de timp mai mari pentru finalizarea activităților, fuga de responsabilități, izolarea de ceilalți, întârzieri/ învoiri/ absențe de la serviciu, consum de substanțe).

Consecințe în burnout

Consecințele burnout-ului pot fi atât la nivel fizic (probleme cardio-vasculare, respiratorii) cât și psihic (anxietate, depresie). Efectele negative se manifestă la nivel social, familial și la locul de muncă: scăderea productivității, creșterea absenteismului, crește riscul apariției erorilor, fluctuația mare de personal.

CE ESTE DE FĂCUT?

Primul pas în recuperare este recunoașterea problemei, iar apoi ar trebui identificată cauza de la locul de muncă care a dus la apariția acestui fenomen. Este indicată apelarea la un specialist care va determina severitatea fenomenului și va face recomandările necesare, incluzând chiar o perioadă de absență și odihnă.

Sfaturi utile pentru gestionarea burnout-ului:

🟣 Cunoaște-ți limitele, învață sa spui „NU”;
🟣 Gestionează-ți volumul de muncă și termenele limită, planifică-ți activitățile astfel încât să ai timp suficient și pentru pauze;
🟣 Fii mai sociabil cu colegii tai, evită persoanele negative, fă-ți prieteni noi;
🟣 Încearcă să găsești valoare în munca ta și concentreză-te pe aspectele muncii care îți plac;
🟣 Găsește un echilibru și concentrează-te pe aspectele vieții care îți aduc bucurie;
🟣 Comunică cu superiorul tău atunci când te simți presat;
🟣 Adresează-te persoanelor apropiate: familie, partener, prieteni;
🟣 Implică-te într-o cauză sau un grup comunitar care are importanță pentru tine (religios, social sau de sprijin);
🟣 Fii de ajutor altor persoane prin lucruri mici, care nu implică un efort mare (chiar și un zâmbet) ;
🟣 Ia o pauză zilnică de la tehnologie;
🟣 Adoptă un stil de viață sănătos: alimentație bună, exerciții fizice regulate, o bună igienă a somnului;
🟣 Învață câteva practici de relaxare (meditație, yoga, mindfulness).

Vacanțele pot ajuta la prevenirea apariției semnelor de epuizare la serviciu. Nu lua cu tine lucruri legate de serviciu, de exemplu, telefonul de serviciu sau dezactivează temporar notificările, păstrează-ți spațiul liber de distrageri. Fă activități care îți plac, citește, aleargă, stai afară cât mai mult, fă plimbări în natură deoarece ele te vor ajuta să te deconectezi de gândurile de job.

Încearcă să alegi activități care îți plac cu adevărat, deoarece, dacă nu ești implicat, este posibil sa te întorci cu gândul tot la muncă. Deși, aparent, activitățile „pasive” sau cu efort redus pot părea cele mai bune pentru recuperare, conform studiilor, activitățile active sunt mai eficiente deoarece te mențin focusat mai mult timp, te ajută să îți refaci resursele epuizate și să ai o experiență optimă și satisfăcătoare în afara serviciului.

În concluzie, vacanțele pot ajuta, împreună cu alte tehnici și comportamente la prevenirea apariției burnout-ului dar, dacă această condiție s-a instalat deja, ele nu rezolvă această problemă și este necesar sa apelam la un specialist deoarece burnout-ul are impact asupra bunăstării psihologice și fizice.

Bibliografie:

  1. https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases
  2. Lindblom, K., Linton, S., Lundholm, C., & Bryngelsson, I.L. (2006). Burnout in the Working Population: Relations to Psychosocial Work Factors.
  3. Moss, J. (2019). Burnout is about your workplace, not your people (KM).
  4. Tottle, S. (2016). It’s costing the global economy £255 billion, so what can we do to stop workplace burnout?
  5. Maslach, C., & Leiter, M.P (2021). How to measure burnout accurately and ethically.
  6. West, Colin P et al, Interventions to Prevent and Reduce Physician Burnout: A Systematic Review and Meta-Analysis, The Lancet, vol 388, no 10057, 2016, pp2272-2281
  7. https://www.helpguide.org/articles/stress/burnout-prevention-and-recovery.htm
  8. Roskam, Isabelle, Marie-Emilie Raes, and Moïra Mikolajczak. “Exhausted Parents: Development and Preliminary Validation of the Parental Burnout Inventory.” Frontiers in Psychology8 (2017): 163.
  9. Information, National Center for Biotechnology, U. S. National Library of Medicine 8600 Rockville Pike, Bethesda MD, and 20894 Usa. Depression: What Is Burnout? InformedHealth.Org [Internet]. Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG), 2020.
  10. Heinemann, Linda V., and Torsten Heinemann. “Burnout Research: Emergence and Scientific Investigation of a Contested Diagnosis.” SAGE Open7, no. 1 (January 1, 2017): 2158244017697154.
  11. Koutsimani, Panagiota, Anthony Montgomery, and Katerina Georganta. “The Relationship Between Burnout, Depression, and Anxiety: A Systematic Review and Meta-Analysis.” Frontiers in Psychology10 (March 13, 2019): 284.
  12. Maslach, Christina, and Michael P. Leiter. “Understanding the Burnout Experience: Recent Research and Its Implications for Psychiatry.” World Psychiatry15, no. 2 (June 2016): 103–11.

Autor: Dr. Oana Nantu – Medic Specialist Psihiatru

depresia post-partum

Depresia post-partum – ce schimbări se produc în creierul mămicilor după naștere

Nașterea unui copil poate declanșa la femei o varietate de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate, acestea putând experimenta chiar diverse tipuri de depresie. Aproximativ una din șapte femei poate dezvolta depresie postpartum (PPD). Apare cel mai frecvent în decurs de 6 săptămâni după naștere, dar simptomatologia poate începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere.

adolescentii si telefonul mobil 01

Conectarea și deconectarea la vârsta adolescenței

Conectarea este o miză importantă la vârsta adolescenței. A face parte dintr-un grup, a avea prieteni, sunt reperele etapei de vârstă, cu impact asupra stării de bine și asupra sănătății mintale.
Atunci când un adolescent are dificultăți în a-și face prieteni și preferă mediul online, părinții pot încuraja modele de conectare sănătoasă, fără telefon.

starea de bine la job, loc de munca toxic

Starea de bine la job: limite sănătoase, comunicare eficientă, când părăsești un loc de muncă toxic

Starea de bine la locul de muncă este mai mult decât o simplă absență a stresului sau a nemulțumirilor. Este un concept complex care implică un echilibru între aspectele fizice, mintale și emoționale ale experienței angajaților în mediul de lucru. O stare de bine adecvată la locul de muncă se caracterizează prin trăsături precum satisfacția, angajamentul, sănătatea mintală și fizică, relațiile pozitive și performanța ridicată. Este în strânsă conexiune cu starea de bine pe plan personal – conceptul work-life balance.

burnout ce este cauze simptome

Burnout-ul sau epuizarea emoțională

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mintală cauzată de stres excesiv și prelungit. Te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, începi să pierzi interesul și motivația care te-au determinat să preiei un anumit rol.

Psiholog, psihoterapeut și psihiatru, eu ce aleg?

Ți s-a întâmplat vreodată să te întrebi la cine să apelezi când mintea și emoțiile tale par să se afle într-un labirint fără sfârșit? Nu ești singur! Înțelegerea diferențelor dintre psiholog, psihoterapeut și psihiatru este esențială pentru a ști pe cine să alegi în funcție de nevoile tale specifice. Așa că, haide să lămurim acest puzzle împreună!

Șantajul emoțional – cum îl recunoști, cum îl combați?

Șantajul emoțional este o formă de manipulare subtilă prin intermediul căreia manipulatorul încearcă să influențeze sau să controleze persoana țintă prin presiuni psihologice și emoționale cu scopul de a o determina să acționeze într-un anumit fel, în detrimentul propriilor interese și a propriei stări de bine.
De obicei, șantajul emoțional funcționează în relațiile mai apropiate (relația părinte-copil, familie, cuplu, relații de prietenie), pentru că manipulatorul se folosește de semnificația relației și de multe ori încearcă să creeze sentimente de vinovăție (nejustificată), pentru a obține ceea ce își dorește.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș