10 motive pentru care eziți să mergi la psiholog

Deseori persoanele care au cea mai mare nevoie să discute cu un psiholog sunt întocmai acelea care ezită cel mai mult să o facă, iar principalele motive se leagă de multe ori de stigmatizarea și miturile despre terapie.

Lipsa contactului cu ceea înseamnă de fapt psihoterapia și impactul pe care filmele sau internetul le au sunt deseori cauza pentru unele dintre ideile preconcepute. Este, însă, important să aflăm care este adevărul din spatele acestor motive și mituri.

1. Lipsa de informare

Pentru majoritatea oamenilor este dificil să ia decizia de a merge la psiholog deoarece filmele, cărțile sau emisiunile TV au creat o imagine vagă asupra procesului terapeutic, astfel că și tipurile de servicii psihologice (psihologie clinică, psihoterapie) și etapele terapiei, decursul unei ședințe de psihoterapie sunt rar cunoscute, în general având un aer mistic asupra lor.

2. ,,Voi fi considerat nebun/ tulburat mintal dacă merg la psiholog’’

Fals. Acesta ar putea fi considerat cel mai întâlnit mit, cel mai auzit argument folosit pentru a refuza recomandarea de a apela la un specialist. Acest mit a devenit o credință, iar acest lucru face persoana să evite, să nege probleme cu care se confruntă sau să amâne confruntarea cu anumite adevăruri despre sine.

În realitate, persoanele care apelează la ajutor specializat se pot confrunta cu orice tip de situație, fie o despărțire, pierderea cuiva drag, sentimente de tristețe profundă, pierderea sensului vieții, pot avea dificultăți în a găsi soluții, în a-și controla furia sau anumite comportamente compulsive, se pot confrunta cu frici sau complexe, gelozii ori pur și simplu să nu se mai simtă fericiți în relații/situații familiale.

A merge la psiholog înseamnă să îmi doresc să îmi asum sentimente, gânduri, decizii și să îmi doresc să mă dezvolt, să vreau să mă înțeleg mai bine și să învăț să îmi rezolv problemele în moduri mai eficiente sau mai simple.

3. ,,Doar cei slabi merg la psiholog”

Fals. Dacă întâmpinăm dificultăți de respirație, vom apela la un medic fără să apară gânduri precum ,,plămânii mei nu sunt atât de slabi încât să merg la medic’’.

Cele mai multe probleme cu care ne confruntăm se pot repeta în alte contexte, afectându-ne tot mai mult, până când ajung să ne copleșească. Psihologul poate ajuta în a descoperi ce anume nu funcționează, de ce se mențin anumite probleme și cum putem să le rezolvăm. Totodată, el poate ajuta în găsirea de noi soluții și perspective, tehnici și strategii prin care să ne echilibrăm fiecare arie a vieții.

4. ,,Este același lucru cu a vorbi cu un prieten”

Fals. În timp Ce familia sau prietenii ne pot oferi o părere, un sfat și un umăr pe care să plângem, psihologul poate să ajute în recunoașterea unor tipare comportamentale sau de gândire pe care cei apropiați nu le-au observat, având o perspectivă neutră.

Psihologul aduce în terapie tehnici și cunoștințe specializate, acumulate de-a lungul timpului prin studii și prin experiență.

5. ,,Psihologul ar putea să mă judece”

Fals. În realitate, după cum spuneam, psihologul are o perspectivă neutră. Acest lucru înseamnă nu doar că nu va judeca nimic din ceea ce se discută în ședințe, dar va păstra confidențialitatea discuțiilor și va asigura un cadru sigur al ședințelor.

Relația terapeut-pacient se bazează pe încredere, cei doi intră împreună într-un proces în care setează obiective și depun efort pentru atingerea lor.

6. ,,Dacă voi afla lucruri neplăcute despre mine?”

În spatele acestui gând se află, de fapt, frica de a afla că problemele cu care ne confruntăm sunt mai grave decât am fi crezut sau că ele nu pot fi rezolvate. În realitate, de cele mai multe ori încă după prima ședință de terapie apare o senzație plăcută de eliberare, semn că deja devine mai clar unde ar putea fi problema și că ceea ce trăim este normal. Tot în primele ședințe putem descoperi cum am ajuns în acest punct al problemei și faptul că dificultatea cu care ne confruntăm are rezolvare.

7. ,,Nu vreau să merg la terapie toată viața!”

Începerea unui proces terapeutic nu înseamnă că acest proces va dura întreaga viață. Este important să ținem cont, însă, de două aspecte.
Primul: Deși unele obiective terapeutice se ating în câteva ședințe, terapeutul nu are posibilitatea să facă problemele să dispară ca prin magie. Totodată, terapeutul nu rezolvă probleme și nu dă sfaturi. Împreună cu pacientul se identifică resursele care pot fi folosite în rezolvarea problemelor și găsesc împreună soluții pe care pacientul să le pună în practică.
Al doilea: Dificultățile noastre psiho-emoționale sunt menținute în mod inconștient tocmai de strategiile pe care le folosim pentru a le rezolva. Acest lucru înseamnă că dacă ani întregi sau chiar întreaga viață am menținut anumite tipare comportamentale, este de înțeles că schimbarea lor va necesita timp.

8. ,,Toți psihologii sunt la fel”

Fiecare specialist va avea o modalitate de lucru unică, altă o perspectivă asupra psihologiei/psihoterapiei, stil de comunicare și tehnici diferite, astfel că vom putea cu ușurință să găsim psihologul potrivit nouă.

Așa cum fiecare persoană este diferită, fiecare psiholog este și lucrează diferit și va adapta procesul terapeutic la nevoile și dorințele pacientului. Din acest motiv este important să simțim ca discuțiile sunt naturale și că modul de lucru este confortabil pentru noi. În acest sens, indicat este să comunicăm terapeutului dacă ceva anume ne produce disconfort.

9. ,,De unde știe psihologul cum să ma ajute?”

Psihologul are, pe lângă studiile în domeniu, o formare profesională, experiență și deține un set de cunoștințe și strategii terapeutice despre și pentru psihicul uman, menite să observe obiectiv, să asculte activ, să ofere suport emoțional și să adapteze terapia la nevoile pacientului, ajutându-l să folosească propriile resurse, dar și abilitățile pe care le învață sau dezvoltă în terapie.

Astfel, psihologul este pregătit pentru a găsi perspective noi, idei, soluții și să susțină pacientul în orice situație.

10. Motive financiare

Prețul unei ședințe de psihoterapie depinde de la un specialist la altul, de la un cabinet la altul, astfel crescând șansele de a găsi un psiholog potrivit pentru tine.

De asemenea, timpul pe care ți-l oferă psihologul nu sunt doar acele minute din timpul ședinței, el este nevoit să studieze cazul tău și în afara timpului din cabinet deoarece fiecare pacient este unic, fiecare problemă necesită timp de analiză pentru a găsi cea mai potrivită abordare. În astfel de condiții, merită să te prioritizezi și să pui în prim plan bunăstarea ta.

În plus, atunci când discutăm de situații de viață dificile, în care este necesară Consilierea Psihologică, aceasta pote fi oferită gratuit pe baza unei trimiteri de la medicul de familie.

În general, pacienții apelează la psiholog pentru a putea face față unei probleme, unui eveniment neplăcut, pentru a deveni o versiune mai bună a lor sau pentru a învăța să gestioneze dificultățile mai ușor. Decizia de a începe un proces terapeutic înseamnă să investim în noi, înseamnă a deveni activi în rolul principal al vieții noastre și a participa la schimbările asupra ei.

Învinge stigmatizarea, depășește-ți fricile și programează-ți prima ședință de psihoterapie!

Autor: Psih. Cătălina Hausner – Psiholog clinician, Psihoterapeut

depresia post-partum

Depresia post-partum – ce schimbări se produc în creierul mămicilor după naștere

Nașterea unui copil poate declanșa la femei o varietate de emoții puternice, de la entuziasm și bucurie la frică și anxietate, acestea putând experimenta chiar diverse tipuri de depresie. Aproximativ una din șapte femei poate dezvolta depresie postpartum (PPD). Apare cel mai frecvent în decurs de 6 săptămâni după naștere, dar simptomatologia poate începe mai devreme – în timpul sarcinii – sau mai târziu – până la un an după naștere.
adolescentii si telefonul mobil 01

Conectarea și deconectarea la vârsta adolescenței

Conectarea este o miză importantă la vârsta adolescenței. A face parte dintr-un grup, a avea prieteni, sunt reperele etapei de vârstă, cu impact asupra stării de bine și asupra sănătății mintale.
Atunci când un adolescent are dificultăți în a-și face prieteni și preferă mediul online, părinții pot încuraja modele de conectare sănătoasă, fără telefon.

starea de bine la job, loc de munca toxic

Starea de bine la job: limite sănătoase, comunicare eficientă, când părăsești un loc de muncă toxic

Starea de bine la locul de muncă este mai mult decât o simplă absență a stresului sau a nemulțumirilor. Este un concept complex care implică un echilibru între aspectele fizice, mintale și emoționale ale experienței angajaților în mediul de lucru. O stare de bine adecvată la locul de muncă se caracterizează prin trăsături precum satisfacția, angajamentul, sănătatea mintală și fizică, relațiile pozitive și performanța ridicată. Este în strânsă conexiune cu starea de bine pe plan personal – conceptul work-life balance.

burnout ce este cauze simptome

Burnout-ul sau epuizarea emoțională

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mintală cauzată de stres excesiv și prelungit. Te simți copleșit, epuizat din punct de vedere emoțional și incapabil să faci față cerințelor constante. Pe măsură ce stresul continuă, începi să pierzi interesul și motivația care te-au determinat să preiei un anumit rol.

Psiholog, psihoterapeut și psihiatru, eu ce aleg?

Ți s-a întâmplat vreodată să te întrebi la cine să apelezi când mintea și emoțiile tale par să se afle într-un labirint fără sfârșit? Nu ești singur! Înțelegerea diferențelor dintre psiholog, psihoterapeut și psihiatru este esențială pentru a ști pe cine să alegi în funcție de nevoile tale specifice. Așa că, haide să lămurim acest puzzle împreună!

Șantajul emoțional – cum îl recunoști, cum îl combați?

Șantajul emoțional este o formă de manipulare subtilă prin intermediul căreia manipulatorul încearcă să influențeze sau să controleze persoana țintă prin presiuni psihologice și emoționale cu scopul de a o determina să acționeze într-un anumit fel, în detrimentul propriilor interese și a propriei stări de bine.
De obicei, șantajul emoțional funcționează în relațiile mai apropiate (relația părinte-copil, familie, cuplu, relații de prietenie), pentru că manipulatorul se folosește de semnificația relației și de multe ori încearcă să creeze sentimente de vinovăție (nejustificată), pentru a obține ceea ce își dorește.

Depresia: abordare multidisciplinară și soluții inovative

Depresia nu are o cauză unică, ci este rezultatul unei interacțiuni complexe între factori externi și interni. Înțelegerea acestor influențe și abordarea lor într-un mod integrat reprezintă cheia pentru tratarea depresiei. Un plan de tratament holistic, care include atât terapia psihologică cât și gestionarea factorilor de mediu și medicali, poate aduce alinare și sprijin pentru cei afectați de această afecțiune mintală dificilă dar atât de frecventă.

Afecțiuni neurologice și psihice – comparație, puncte comune

Tulburările psihice se întâlnesc cu o rată foarte înalta în patologiile neurologice și afectează o mare parte întreaga populație de pe globul pământesc. Se cunosc până în prezent 14 tipuri de afecțiuni majore ce au origine neurologică, cu prezența unui tablou clinic asemănător celui întâlnit la afecțiunile și tulburările psihiatrice, ce apar în urma unor leziuni ale creierului uman sau în rezultatul evoluției unor boli neurologice.

terapia cu pisici beneficii sanatatea mintala

Terapia cu pisici – mit sau realitate

Studii din lumea întreagă susțin și la nivel științific ceea ce – intuitiv – am perceput și noi: compania pisicilor este de un real ajutor în viața de zi cu zi, și cu atât mai mult în cazul persoanelor cu tulburări sau afecțiuni precum depresie sau anxietate.

Am sintetizat pentru tine în rândurile ce urmează cele mai importante 10 beneficii pentru sănătatea mintală care vin la pachet cu prietenii blănoși:.

vindecarea copilului interior

Vindecarea copilului interior pentru regăsirea fericirii și echilibrului

Copilul interior reprezintă toate experiențele noastre bune și mai puțin bune, ce s-au format în copilărie alături de figurile de atașament și contextele de atunci. Aceste experiențe sunt în subconștient și reprezintă fricile și dificultățile resimțite în perioada aceea de dezvoltare împreună cu experiențele pozitive trăite atunci,

Programări IAȘI:

0747 202 212 / 0332 505 114

Programări TIMIȘOARA:

0754 431 431 / 0356 800 300

Contact Iași:

Str. Străpungere Silvestru nr. 60, bl. CL11, sc. B, parter, Iași, jud. Iași

Contact Belcești:

com. Belcești, tronson B, Bl. 4, jud. Iași

Contact Timișoara:

Str. Simion Bărnuțiu nr. 34, Timișoara, jud. Timiș